CNC-Harrastus -foorumiin on tulossa muutoksia lähipäivinä

Aloittaja Konemies, 23.04.25 - klo:20:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Konemies

Hyvät cnc-tekniikka.com'in jäsenet ja sivustolla vierailevat!

Kun perustin tämän sivuston, niin alkusanoissa kirjoitin 10.1.2006 mm. näin:

"Tämä keskustelufoorumi syntyi aivan yht´äkkiä, tammikuun alussa vuonna 2006. Syynä on allekirjoittaneen kiinnostus - sekä ammatillisesti että harrastusmielessä - CNC-tekniikkaan ja sen kehittämiseen "kevyellä tavalla", mutta teknisesti hyvää laatua tuottaen."  Alkusanat kokonaisuudessaan löytyvät täältä.

Nyt tuosta päivästä on kulunut yli 19 vuotta. Foorumin suosio nousi sitä mukaa, kun harrastajat löysivät mielenkiintoisen keskustelupaikan. Tätä kautta on myös moni löytänyt uusiksi kavereikseen samoista asioista kiinnostuneita harrastajia ja ammattilaisiakin.
Parhaimmillaan sivuilla oli päivittäin useita satoja yksittäisiä kävijöitä ja kaikkiaan foorumille on kertynyt yli 36.000 viestiä yli 5.800:sta aiheesta. Foorumille kertynyt tietokanta on varsin laaja ja monipuolinen. Niinpä rohkeninkin kirjoittaa foorumin sloganiksi: "Maailman suurin suomenkielinen CNC-harrastajien foorumi", enkä ehkä ollut siinä ihan väärässä. Tällä hetkellä on foorumilla on lähes 2900 rekisteröitynyttä käyttäjää.

Viime vuosina foorumin suosio on hiipunut pieneen osaan parhaista ajoista. Syitä siihen on useita, enkä niitä sen enempää ryhdy analysoimaan. Mutta varmasti facebook otti omansa ja samoin ehkä omilla käsillään tekemisen innostus on laimentunut. Foorumin aktiivinen kehittäminenkin ylläpidon puolelta olisi voinut aktiivisuuden vähentymistä vaimentaa. Mutta kun tämä foorumi on elänyt ja kasvanut Teidän tähän osallistuneiden kirjoituksista, niin en ole tuohon halunnut sen enempää puuttua.

Mutta kuten sananlaskussa sanotaan, niin kaikella on aikansa.

Olen sopinut, että CNC-Harrastus -foorumi siirtyy huhtikuussa 2025 uusiin - nuorempiin - käsiin ja foorumin omistaja ja ylläpidosta vastuullinen vaihtuu. Minä, Konemies, jään edelleen foorumille toissijaiseksi ylläpitäjäksi ja myöhemmin pelkän moderaattorin rooliin, kunnes joskus kai passivoidun siitäkin. On sopiva hetki jäädä tästä harrastuksestakin eläkkeelle, kun oikeasti olen ollut eläkeläinen jo yli 12 vuotta.

Kiitän kaikkia jäseniä osallisuudestanne foorumin erinomaisen kiinnostavan sisällön tuottamiseen. Samoin kiitän sivustolla vierailleita ja edelleen vierailevia ei-jäseniä mielenkiinnosta näitä juttuja kohtaan.
Toivotan kaikille Teille hyvää tulevaisuutta ja mielenkiintoisia hetkiä projektienne parissa.

Toivotan parhainta menestystä myös CNC-Harrastus -foorumin uudelle omistajalle ja ylläpitäjälle, skyjackille. Kiitän skyjackia siitä, että hän osoitti aitoa mielenkiintoa foorumin ylläpitäjän roolia kohtaan ilmaisten myös halunsa säilyttää kertyneet keskustelut ja kehittää foorumia edelleen. Skyjack on paras kertomaan itse itsestään ja ehkä jotakin foorumin tulevaisuudestakin.

Terveisin,
Konemies / Seppo Kauppi

----------------------------------------------------------

Hei kaikille cnc-tekniikka.com'in jäsenille ja seuraajille!

Kiitos Konemiehelle lämpimistä sanoista ja ennen kaikkea työstä tämän foorumin luomisessa ja ylläpitämisessä lähes kahden vuosikymmenen ajan. Tällaisen tietopankin ja yhteisön rakentaminen on harvinainen saavutus, ja on suuri kunnia saada jatkaa tätä perintöä.

Käyttäjänimeni on skyjack, oikealta nimeltäni Perttu Mäkynen, ja olen seurannut foorumin keskusteluja jo vuodesta 2009 lähtien. Olen saanut niistä paljon irti omassa harrastuksessani. CNC-tekniikka on ollut osa elämääni jo pitkään – sekä harrastuksena että osana työtäni. Erityisesti minua kiinnostavat pienimuotoinen koneistus, 3D-tulostimet ja automaatio yleensäkin, sekä ohjausjärjestelmät ja laitteiden rakentaminen alusta asti itse. Olen ehtinyt tehdä kaikkea yksinkertaisista jyrsimistä monimutkaisempiin, automaatiota hyödyntäviin projekteihin. Lisäksi olen rakentanut itse muutaman 3D-tulostimen, jotka ovat olleet mainioita oppimisprojekteja ja käytännön työkaluja. Tietotekniikka ja ohjelmistokehitys ovat myös vahvasti osa taustaani. Olen kehittänyt erilaisia sovelluksia ja järjestelmiä niin omiin projekteihini kuin työssäni, ja nämä taidot tulevat varmasti hyödyksi myös foorumin kehittämisessä ja ylläpidossa.

Konemies kysyi jokin aika sitten foorumilla ajatuksia foorumin tulevaisuudesta, ja päätin ehdottaa mahdollisuutta itse jatkaa ylläpitoa.  Minulle on tärkeää säilyttää foorumin henki: matalan kynnyksen paikka, jossa voi kysyä, jakaa, oppia ja inspiroitua – oli sitten aloittelija tai kokenut konkari.

Nykyisessä maailmassa, jossa monet keskustelut ja yhteisöt ovat siirtyneet sosiaalisen median nopearytmisille alustoille, uskon että rauhallisemmalle, syvällisemmälle keskustelulle on edelleen oma paikkansa. Foorumit kuten cnc-tekniikka.com tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden jakaa osaamista ja dokumentoida tietoa tavalla, joka ei huku hetkessä muiden viestien joukkoon.

Foorumin tulevaisuudesta:
  • Tavoitteeni on pitää keskustelut ja vanha sisältö kaikkien saatavilla, kuten nytkin.
  • Aion kehittää foorumin ulkoasua ja käytettävyyttä – pienin askelin, vanhaa kunnioittaen.
  • Mietinnässä on myös, miten saisimme lisää aktiivisuutta ja uutta väkeä mukaan – ehkäpä pieniä kilpailuja, projekteja tai teema-aiheita?
  • Olen avoin ideoille ja palautteelle – tämä on edelleen meidän kaikkien yhteisö.

Haluan kiittää jo etukäteen luottamuksesta ja toivon, että pysytte mukana foorumilla jatkossakin. Käydään yhdessä keskusteluja, jaetaan tietoa ja pidetään CNC-harrastus elävänä – jokainen viesti ja projekti on tärkeä!

Nähdään foorumilla!

Terveisin,
skyjack / Perttu Mäkynen
www.cnc-tekniikka.com on maailman suurin suomenkielinen cnc-tekniikan harrastajien keskustelufoorumi