Tukkivannesahan "automatisointi"

Aloittaja MaxiSami, 01.04.25 - klo:09:54

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

MaxiSami

Terve mieheen!

Rakentelin viime syksynä tukkivannesahan ja nyt olisi tarkoitus saada pitkittäisliike sähkötoimiseksi.

Nurkkiin on jäänyt vanhan polttokoneen servot ja käytöt (3kpl settejä).
1.jpg2.jpg

Mikä olisi noille yksinkertaisin ja edullinen tapa ohjata noita? 

Tarpeena olisi syöttöliike potikalla ohjattuna ja sitten toisella napilla tai nappi pohjassa olisi pikaliike?

Terämoottorin taajuusmuuttajalta saa myös tiedon paljonko moottori ottaa tehoa. Jos tämän saa vielä ympättyä siihen syötön nopeuteen niin olisi hienoa mutta ei pakollista.

Terän korkeuden säädössä on tällä hetkellä sähkömoottori ja matovaihde. Tämä on vähän tuskaisen hidas kun matovaihde on 1:30 alentava ja moottori on 1500rpm. 

Jos tähän voisi noita servoja käyttää niin sekin olisi enemmän kuin sata jänistä! 

Itse olen vain ihan tumpelo näiden ohjauksien kanssa vaikka päivittäin olen töissä erinäisten CNC-vekoittimien kanssa painimassa. :D 

Tuohon korkeudensäätöön olisi hyvä jos voisi jollain tapaa esiohjelmoida ajettavat paksuudet tms.. ideoita?

Tässä video laitoksesta.
https://www.youtube.com/watch?v=2-2fk07DRBs&t=76s&ab_channel=MaxiSami

skyjack

Terve ja tervetuloa!

Komea saha. Itse kanssa joskus haaveilut tuollaisen rakentamisesta tai hankkimista.

Jos haluat tuon taajuusmuuttajalta saatavan virta-arvon mukaan ohjata syöttöä ja esiohjelmoituja korkeusasemia asetella, niin aika äkkiä tulee tarve jonkin ohjelmoitavan logiikan virittely siihen juttelemaan ja tarkkailemaan tilannetta. Servolla tuo korkeus asema olisi helpohko asemoida. Syöttöä mietin, että varmaan ihan taajuusmuuttajalla ja tavallisella moottorilla ajelisi helpoiten, toki voihan siihen tuota servoakin käyttää. Paljonkohan tuo korkeuden säätö tarvitsee voimaa, että riittääkö noissa servossa/servoissa potku heilutella joutuisammin, jonkin välityksen kautta?

MaxiSami

Lainaus käyttäjältä: skyjack - 01.04.25 - klo:15:05Terve ja tervetuloa!

Komea saha. Itse kanssa joskus haaveilut tuollaisen rakentamisesta tai hankkimista.

Jos haluat tuon taajuusmuuttajalta saatavan virta-arvon mukaan ohjata syöttöä ja esiohjelmoituja korkeusasemia asetella, niin aika äkkiä tulee tarve jonkin ohjelmoitavan logiikan virittely siihen juttelemaan ja tarkkailemaan tilannetta. Servolla tuo korkeus asema olisi helpohko asemoida. Syöttöä mietin, että varmaan ihan taajuusmuuttajalla ja tavallisella moottorilla ajelisi helpoiten, toki voihan siihen tuota servoakin käyttää. Paljonkohan tuo korkeuden säätö tarvitsee voimaa, että riittääkö noissa servossa/servoissa potku heilutella joutuisammin, jonkin välityksen kautta?

Noita trapetseja jaksaa pyöritellä ihan käsin..

Noista servoista ja käytöistä voin luopua sopuhintaan, jos jollakin niille on käyttöä.

Rexrothin verkkokaupassa näkyy maksavan servo 3500 dollaria ja käyttö 8000 dollaria.

Mulla löytyy nuita 3+3kpl.

Järkeviä tarjouksia voi laitella vaikka YV.nä.