Maukka Kaiverrin

Aloittaja Maukka, 24.08.09 - klo:22:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Maukka

Joo tässä ois tarkoitus aloitella oma kaiverrin projekti ja osia on jo haalittu jonkin verran. Nyt tartteisin ideoita rungon tekoon. Alun perin olin suunnitellut tekeväni alumiini levystä rungon teron jv2:sta mukaillen mutta alumiini levyn hinta on nyt niin pilvissä että siihen ei pysty. Oiskos foorumilaisilla ideoita rungon mallin ja materiaalien suhteen? Tietenkin tässä pitää lähtä käymään paikalliset romikset läpi niin sieltä niin ideoita sitten löytyy.. 

Tässä on vähän osa kuvaa. Näillä pitäs tällä hetkellä edetä.

ilkkahy

Itse näen alumiinin käytön työstökoneessa perusteltuna lähinnä käytännön valmistettavuuden takia, mutta käyttäisin itse terästä tai valurautaa mikäli mahdollista. Alumiinia käytettäessä vastaavaan jäykkyyteen tarvitaan huomattavasti suuremmat taivutusvastukset alhaisen kimmokertoimen takia (vrt. teräs ja valurauta).

Maukka

Joo alumiini levyä oli tarkoitus käyttää juuri helppouden takia, valmiiksi kohtuu suoraa. Lähes "bolt on", vähän koneistusta. Kaiverukseen riitävän luja ja kevyt => mulla pienet tilat. Kone pitää olla liikutettavissa helposti. Mutta tosiaan pitää katella jos keksisi jotain ton alumiini levyn tilalle. Ehkäpä lähi aikoina romikselle. Kateleen jos sopivia runko värkkejä löytyisi. Jos ei niin pitää raudasta hitsailla ja oikoa koneistamalla sopiva runko..

salmve

Moi
Minulla olisi johonkin pieneen jyrsimeen sopiva runkoaihio. Kuvan johteille ehkä liian pieni. En muista mittoja mutta tarkistan.
Valurautaa ja peräisin automaattikylmäpyörösahasta. Koneistettu pöytälevý jossa pulttaamalla pylväs kiinni. Pylvääseen helppo kiinnittää Z-akselin johteet.
Laitan kuvien ja mittojen kanssa tavrapörssiin lähipäivinä. Eikä maksa kuin kiitoksen. Lähetyskulut tietysti lisää jos ei nouda. Painaa paljon. Sijaitsee Lappeenranta, Kouvola puoliväli.

Vekku     

Maukka

Sain viimein ladattua pari kuvaa päivitetystä kaivertimesta uudelle kuvapalvelimelle.
Yhdeltä akselilta puuttu vielä kuularuuvi, mutta M8 kierretanko säädettävällä alumiini mutterilla on ajanut sen virkaa. Työstö alue on nyt n. A4 luokkaa. Vaneria lähinnä leikelty ja kaiverreltu. Tarkkuus ei ole kummoinen, varmaankaan. En ole mittaillut mihinkään suuntaan sen kummemmin.  Pää asia että toimii ja osat erehdyttävästi näyttää siltä mitä on cadissä  piirrellyt..  :P  Liike nopeudet ei päätä huimaa n.500mm/min niin työstö kuin pikaliike maksimissaan. Kierre tanko pitää huolen siitä että nopeudet ei pääse kasvaan.

Näitä palapeleja pojalle lähinnä tullut tehtyä. Ja logoja kaiverreltua.

Maukka

Viikonlopun harrastus tuloksia, pojan kanssa "petsattiin" juna vesiväreillä. Pari osaa jai vielä laittamatta mutta komee tuli.  :)

porepe

Yksinkertainen, siisti ja toimiva paketti näyttää olevan ja ajaa varmasti asiansa tuossa palapelien teossa.

suojat kun saat vielä ruuveille ja johteille tehtyä, sekä asiallisen pölyn poiston ;)

Mites runko? alkaako värisemään tai soimaan jos nostaa lastun paksuutta tai syvyyttä???
Petri Junnila
Mynämäki

Maukka

Joo pölynpoisto onkin työn alla parhaillaan.. Suojia olen miettinyt mutta ei vielä ole niihin ideoita oikein tullut.

Pienillä terillä pehmeitä materiaaleja olen ajellut, niillä en ole saaut rukoa värisemään. Paitsi toisen kuularuuvin sain värisemään tietyllä nopeudella ajettaessa kun siinä on muutaman satkun välys. Pitäisikin purkaa tuo kuularuuvin mutteri ja vaihtaa kuulat kulkemaan "toiseen" kierteeseen kun ruuvissa on kaksi kierettä ja toinen käyttämätön.

Kuinkas tarkkoja johteet ja kuularuuvit ovat puupölyn suhteen? Onhan noissa jotkut tiivisteet niin ei luulis heti jumiin menevän?

Maukka

Siistin johdot kuntoon ja vaihdoin karaksi Kress:in. Karan ohjaus päälle / pois laitettiin myös pc:n perään mikä onkin kätevä. Nyt pelaa hienosti. Kunhan vielä teen laakeri pesät yhdelle kuularuuville niin saan viimeisenkin akselin toimimaan kuularuuvilla. Sen jälkeen saan varmaan pikaliikeet melko nopeaksi ja syötöt kohdilleen.

Maukka

Tässäpä tämän hetkinen tilanne. Kuularuuvit löytyy nyt joka akselilta. Vauhtia löytyy 2500mm/min ilman askel hukkaa.  Y:lle ja x:lle asennettu rajakytkimet.
"T-ura" Pöydän suunnitelu meneillään. Tarkoitus pulttailla juuri löydetyt aluprofiilit pöydäksi..

Ja pitihän sitä alumiinin jyrsintääkin kokeilla. Jonkin verran värinöitä on kun z-akseli on tehty vain alumiini latasta ja y:n kuularuuvissa on satkun parin välys mutta tarvittaessa syntyy mm. tälläisiä kappaleita. Jälki mielestäni kohtuullinen tälläisen tyyppiselle koneelle.

Pete2

Hyvän näköistä jälkeä,minkälaista terää käytit
alumiiniin ja käytitkö sinolia.

Maukka

6mm HSS terä oli, ei sinolia. Aluminii oli jotain lattaa ja aika hyvää koneistaa. Kressissä oli kiekat melkein pienimmillään ja syöttöä kokelin 200 ja 400mm/min väliin. Ja joku vajaa milli syvyyttä pystyi ottaan kerrallaan..