Eagle, KiCad,dip trace

Aloittaja TeacDance, 30.01.16 - klo:23:14

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

TeacDance

Eaglea nyt käyttänyt ja kaveri ehdotteli KiCadiä onko jollakin isompia kokemuksia tuosta Kicadistä kannaattaako siirtyä siihen kun eaglen on oppinut aika hyvin jo

YouTube

Kremmen

Jos minulta kysyttäisi niin vastaisin, että toinen on oja ja toinen allikko. Periaatteessa tietysti pitäisi suosia KiCADia kun se on freewarea ja CERNin tukema ja kaikkea, mutta kun se vaan on niin outo ja hankala. Se, miksi Eagle taas on niin suosittu on minulle mysteeri.
Minä suosittelen aina DipTracea vaikka en omista yhtään osaketta enkä saa provikaa. Ei sekään täydellinen ole, mutta on se nyt parempi kuin kumpikaan edellämainituista.
Ainoat varjopuolet on, että vaatii Linuxissa Winen ja mitä minulla on siitä kokemuksia niin parempi kun ajaa winkkarissa tai macissa. Toinen, että ilmaisversiossa on 300 täpän rajoitus, mutta sen sijaan ei Eaglen pinta-alarajoitusta. Hyviä puolia taas on, että ne oikeasti kuuntelee käyttäjiä ja kehittää ohjelmaa sen perusteella.
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

awallin

kaikissa on omat piirteensä ja hyvät/huonot puolet.
100x160mm eurokortille mahtuvia, tai pienempiä, erilaisia 1-2 puoleisia analogiakortteja olen tehnyt ehkä 5-10kpl KiCAD:lla ja se on siihen ihan tarpeeksi hyvä. Vähintään samaa tasoa mitä PADS vm ~2005 mitä käytin joskus aikoinaan.

github:ssa majailevat footprint-kirjastot toimivat hyvin, erityisesti jos on aikaisempaa git kokemusta ja haluaa pitää omia osiaan git:ssä, editoida kortteja monella eri koneella jne.
git toimii vain footprint:eille toistaiseksi, skema-puolen symboleille ollaan samaa juttua suunnittelemassa ja tämä muutos tulee ehkä 1-2 vuoden sisällä.

Olimex oli tehnyt aika ison designin kicadillä äskettäin:
https://olimex.wordpress.com/2016/01/22/a64-olinuxino-routing-completed-but-we-still-have-to-final-touch-this-and-that/

tästä oli live-esitys FOSDEM:ssä eilen joka meni minulta ohi, mutta nauhoitetut puheet pitäisi tulla aikanaan tuonne:
http://video.fosdem.org/2016/aw1121/

jos on linux, python, git taustaa niin ilmanmuuta voi KiCAD:ia suositella. Jos taas vain windows-taustaa ja pientä taskurahaa riittää niin hanki Altium.

Kremmen

No Altium nyt ei ole harrastajan työkalu ollenkaan eikä harrastaja sen ominaisuuksista mitään hyödy kun ei niitä tarvitse.
Ei aleta kinaamaan siitä kenen suosikki on paras, mutta kaikkia mainittuja kokeilleena (no en Altiumia, mutta sitä puolivillaista pikkuveljeä pyöräytin kerran) itse olen päätynyt visusti DipTraceen.
Jos KiCADin kirjastot tuntuu hyviltä niin sen jälkeen DipTrace on varmaan kuin pääsisi taivaaseen. Omat puutteensa senkin kirjastoissa on, mutta helppouden puute ei ole yksi niistä. Mä olen piirtänyt Diptracella satoja kortteja ja pakosti useita tuhansia komponentteja symboleineen ja footprinteineen. Nopeimmillaan uusi kompo syntyy parissa minuutissa jos kaikki mitat on tiedossa ja symboli selvä.

Mutta yksi tykkää äidistä ja toinen kaurapuurosta, jokainen mieltyköön itselleen parhaaseen. Mainostan DT:tä ihan vaan jotta ei jää varteenotettava vaihtoehto vaille huomiota.
Dr W. Bishop

TeacDance

Päivä nyt pyörittänyt tuota kidcadiä ja ei ole mun ohjelma joten unohdan sen jotenkin ei mene vaan mun mieltymykseen  >:( noh eaglella jatketaan.. pitää joku päivä testata tuo diptrace miten se toimii mulla se tiedetään että kaikki nuot kykenee vaikka mihin kun osaa.. Vieläkö kremmenin opetus videot on tuubissa.. saako diptracesta suoraan mach3 ohjelmaan koodin jyrsimelle? se on plussa eaglessa että kolmella napin painalluksella koodi on jyrsimelle.

YouTube

Kremmen

Saattaapi ne videot siellä olla vielä ja saa niitä lisääkin aikaan jos tarvetta on :)
DipTracessa ei ole ihan niin suoraa tukea piirilevyn jyrsinnälle kuin eaglessa. Levyn saa ulos aika monessa formaatissa ja DXF on ainakin yksi josta konvertointi g-koodiksi onnistuu monellakin ilmaisohjelmalla. Semmoista työnkulkua monet on käyttäneet, joskaan itse en ole siihen tutustunut. Tupanneet yleensä olemaan vähän työläitä jyrsimällä tehtäviksi noi meikäläisen levyt. Ja kun kinukit tekee nykyään niin pienellä rahalla jo 4-kerroslevyjäkin (siis reilu 40 euroa 10 kpl 10x10 cm levyjä!). Noitahan ei itse saa aikaan oikein millään järjellisellä työmäärällä.
Dr W. Bishop

simppa

Jos ei tarvise mitää ihmeellisiä levyjä vääntää niin,
Tässä olisi yksi vaihtoehto.   http://www.abacom-online.de/uk/html/sprint-layout.html
Todella helppo käytää.

TeacDance

Lainaus käyttäjältä: Kremmen - 31.01.16 - klo:20:43
Saattaapi ne videot siellä olla vielä ja saa niitä lisääkin aikaan jos tarvetta on :)
DipTracessa ei ole ihan niin suoraa tukea piirilevyn jyrsinnälle kuin eaglessa. Levyn saa ulos aika monessa formaatissa ja DXF on ainakin yksi josta konvertointi g-koodiksi onnistuu monellakin ilmaisohjelmalla. Semmoista työnkulkua monet on käyttäneet, joskaan itse en ole siihen tutustunut. Tupanneet yleensä olemaan vähän työläitä jyrsimällä tehtäviksi noi meikäläisen levyt. Ja kun kinukit tekee nykyään niin pienellä rahalla jo 4-kerroslevyjäkin (siis reilu 40 euroa 10 kpl 10x10 cm levyjä!). Noitahan ei itse saa aikaan oikein millään järjellisellä työmäärällä.

Johan alkaa pikku hiljaa diptrace tuntumaan helpolta kiitos hyvien suomenkilisien ohjeiden tekijälle niin ei tartte niin miettiä niin paljon jos jotain haluaa tehdä esim. uuden komponentin.. ainut miinus se että ei saa suoraan machille muutakuin pora tiedostot ja niitäkään ei tartte kun pyrkiii siirtymään pintaliitos puolelle. Tällä hetkellä suunnitelmissa että gerberit ulos ja siitä coppercamiin ja sitä kautta jyrsimelle siellä saakin tehtyä kaikki tarvittavat omat koodit sun muut..

YouTube

Kremmen

Coppercam vaikuttaa ihan pystyvältä softalta vaikka en ole sitä itse varsinaisesti käyttänyt. Mutta eiköhän sillä onnistu semmoinen mitä järkevästi kannattaa jyrsimällä koettaa. Tuossa on kyllä tosiaan semmoinen etu, että sillä tulee mutkikkaammatkin levyn muodot ja leikkaukset vähän niin kuin lahjaksi varsinaisen kiskotuksen erotusjyrsinnän lisäksi.

Jos on tarvetta (kertokaa) niin voin katsoa saisinko tehtyä päivitettyjä videoita uusimmasta Diptracen versiosta jossa on vähän taas kehittyneemmät toiminnot ja paljon lisää käyttöä helpottavia yksityiskohtia.

Myös voisi olla kiinnostavaa tehdä vähän kunnianhimoisempi projekti opetusvideona niin, että hyödynnettäisi DT:n 3D-mallinnusominaisuuksia ja vaikka Autodeskin Fusion 360 mallinninta laitteen rakenteen mitoituksessa ja sovittamisessa. Itse asiassa juuri sellaista olen parhaillaan tekemässä jäsen grinderille yhteen projektiin. Linkissä kuva jossa Hammondin painealukotelo mallinnettuna (saa suoraan haettua Hammonsin sivuilta), sekä 3D-contentcenralista nykäisty IEC-virtasocket, itse Fusionilla mallinnettu voimatriac (RD91-kotelo), ja Diptracella työstetty ja 3D-mallinnettu piirilevy komponentteineen. https://gyazo.com/d458bd5d6cd7a1565b15619a74f02ff6
Tällä tavalla mallaamalla saa mekaanisen rakenteen tehtyä melko pro-tyyliin valmiiksi jo kuvaruudulla eikä tarvii kiroilla kun osat menee sisäkkäin sovitusvaiheessa...
Dr W. Bishop

PekkaNF

Kuulostaa hyvältä, mutta melkosita Pro-meinikiä mulle.

Mun näkökulma on toisaalla_ Olen käyttänyt joskus 90-luvun alussa Padsiä, sain sillä jotain aikaan, mutta jotenkin vaan jäi sekä ohjelma, että harraste.

Nyt kaipaisin jotain tutoriaalia, jossa kerrotaan millä tulokulmalla tullaan kuhunkin vaihetta suunnittelua ja mitä on syytä olla valmiina ennenkun siirrytään toiseen vaiheeseen.

En ole niin noheva suunnittelija, että homma menee kerralla putkeen, vaan yleisin tarve on se että "tossa sopiva kytkentä", mutta noi komponenti ovat vanhentuneita, tohon tarvitaan puskuri väliin ja ton konkan fyysisestä koosta en ole satavarma parit täpät vaihtoehtoisille rasterikoolle ja jos yksi/kaksipuoleisen printin sais ulos.

Nuub. Tiedän. Mutta jostain se taas olis aloitettava. Ajattelin eaglee ensin, koska sillä on paljon tehty ja on tutoriaaleja. Mutta jos Diptracelle on pieni määrä jäsenneltyjä tutoriaaleja, niin sitten se on mun 1. vaihtoehto.

Kiitos ja mä tiedän että tää meni marginaalin,
Pekka

Kremmen

Näyttää olevan tallella noi mun aikaisemmin tekemät rainat tuolla tuubissa. Siellä on muutama video jossa käydään läpi perusjuttuja muutaman versionumeron takaisella DipTracella, mutta aika lähelle se on sama edelleen. Vähän on mennyt eteenpäin mutta kyllä tosta hyvin saa kiinni vielä.
Eka video löytyy täältä ja loput tuubi varmaan tarjoille automaattisesti tai sitten hakee otsikon sanoilla: https://www.youtube.com/watch?v=OEA0yInkgkU
Dr W. Bishop

TeacDance

Millä toiminnolla tuo tehdään? jotta saisi tuommoisen v leikkauksen saisi useamman samalle levylle :)

Teenko oman kerroksen ja jollain piirrän viivan levyjen väliin vai saako panelointi työkalulla tuon tehtyä jotenkin? onko tietoa onko kuin tarkkoja tuon levyn suhteen kärsiikö mennä 3,5mm yli pysty suunnassa. viimme kerralla eaglella tejin vain silkkiin viivan mutta nyt olisi mukavampi jos ne saisi tavuteltua irti.

YouTube

Kremmen

Piirilevyn eri kerrosten esitykset on tasokuvantoja joten mitään 3d-muotoja ei ole mahdollista esittää standardiformaateissa kuten gerbereissä. Vastavasti, piirilevypajoilla on tästä omia käytäntöjään juurikin, koska ei ole olemassa standardia tapaa esittää muuta kuin läpi meneviä leikkauksia.
Yksi toimiva tapa on tosiaan tehdä uusi layeri, nimetä se sopivasti ja piirtää uritusviivat k.o. layerille ihan viivoina. Tilaukseen sitten kirjailee ohjeistuksen, että sille layerille piirretty kama on v-grooveja.
Paneloidut levyt kannattaa erottaa 1 - 1,6 millin välein riippuen siitä mitä toimittaja sanoo v-uran leveydestä.
Dr W. Bishop

TeacDance

Lainaus käyttäjältä: Kremmen - 04.02.16 - klo:08:04
Piirilevyn eri kerrosten esitykset on tasokuvantoja joten mitään 3d-muotoja ei ole mahdollista esittää standardiformaateissa kuten gerbereissä. Vastavasti, piirilevypajoilla on tästä omia käytäntöjään juurikin, koska ei ole olemassa standardia tapaa esittää muuta kuin läpi meneviä leikkauksia.
Yksi toimiva tapa on tosiaan tehdä uusi layeri, nimetä se sopivasti ja piirtää uritusviivat k.o. layerille ihan viivoina. Tilaukseen sitten kirjailee ohjeistuksen, että sille layerille piirretty kama on v-grooveja.
Paneloidut levyt kannattaa erottaa 1 - 1,6 millin välein riippuen siitä mitä toimittaja sanoo v-uran leveydestä.

Jep noin vähän alustavasti suunnittelinkin

YouTube

TeacDance

Kyssäriä diptracesta

Miten saan päivitettyä boardi puolelle muutokset jos teen shemiin muutoksia? eaglessa ne toimii kokoajan yhteen mutta tässä pitää ilmeisesti jotain taikoja tehdä?

YouTube