Pieni polvimallinen kaiverrin/jyrsinkone

Aloittaja timopen, 08.12.12 - klo:13:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

timopen

Lainaus käyttäjältä: senaattori - 09.07.13 - klo:15:54
:)On se vaan hienoa katsoa kun edes jollain projektit edistyy(ja vielä laadulla)...., itellä tuntuu menevän lähinnä takapakkia, tässä jännityksellä ootetaan ekaa koeajoa, ettei vaan näkis siitä videonpätkää........ ;D
Koitanpa jossain vaiheessa saada videotakin aikaiseksi :-) nyt on vähän taas jäänyt tämä homma, mutta olen testaillut ja säätänyt rajat jne. ja voisi nyt sanoa, että loppusuoralla tämä homma on.

Tuossa ensin pari kuvaa siitä kelkan kuulien vaihdosta:

Ei siitä ihan yhtä siististi liikkuva tullut vieläkään, että en osaa sanoa mikä on. Voiko olla, että on alunperin ollut jotkin sovitetut kuulat (ylikoko/alikoko), joilla on välykset saatu sopiviksi vai onkohan kelkassa sitten joku kuluma. No eipä tuosta nyt haittaa ole, eikä sitä huomaa enää ruuvin kautta kelkkaa liikutellessa.

Sitten muutama kuva noista rajakytkimistä ja sähkökaapin sisällöstä (jota en vielä ole ihan loppuun asti niputtanut):

Nyt onkin sitten semmoinen probleema, mitä en tullut tarkemmin ajatelleeksi. Tuo Boschin vinku (GGS 27)... siihen ei nyt näytä saavan (ainakaan en itse löytänyt) tuota 6mm pienempiä holkkeja ja eipä nyt oikeen vissiin muitakaan kuin 8mm, sekä näitä suurinpiirtein vastaavat tuumakoot. Ajattelin, että tuolla 6mm:n holkilla olisi selvinnyt, mutta katsellessani kaiverrusteriä (~1mm) niin näissä varret ovatkin sitä 3...4mm luokkaa yleensä, eivätkä tuota 6mm, kuten olin ajatellut.

Eli mistä kaiverrusteriä ym. 6mm varrella?

Tai mistä pienempiä holkkeja?

Näin jossain kaupassa tuommoisen pienennysholkin (halkaistu lieriö), joka oli juuri tähän käyttöön tarkoitettu. Tuleekohan tälläisellä liikaa heittoa pienille kaiverrusterille? Näitä voisin kokeilla tehdä itse, kun nuo kalvaimet ei paljoa CTC:llä maksaisi niin sisäreiän sovitteen varmaankin saisi aika hyväksi. Ulkopuoli sorvaten samalla kiinnityksellä luonnollisesti.

Uusi kara ei nyt tähän hätään ole vaihtoehto, kun en oo keksinyt koko koneellekaan vielä oikein mitään käyttöä :-)

- Timo

timopen

Ainiin, ja sellainen lisäys, että tuo X-akselin (pitkä) askelmoottori toimii huonommin kuin Y-akselin, vaikka mekaniikka/moottorit/ohjaimet on samat molemmilla. Pika-ajolla välillä "stallaa"?, että moottori tippuu kyydistä ja jumahtaa paikalleen ja askeleet hukkuu. En oo vielä tarkemmin ihmetellyt mistä voisi olla kiinni, kun tätä ei nyt ihan aina kuitenkaan pika-ajolla tapahdu. X-akselin moottorikaapeli on Y:ta ja Z:taa n. 0,5...1m pidempi, että voiko tästä jo tulla ongelmaa?

Pitänee vaihtaa ohjaimia ristiin ja testata vielä vaikka erilaisella moottorilla, että lähteekö tuo ongelma pois. En nyt muista tarkalleen nopeusarvoja, mutta jotain 1000..1200 mm/min saattoi olla. Tällä vielä Y-akseli tuntuu toimivan hyvin, X sitten välillä jumahtelee :/

Toisaalta tuo jännitekkin on minulla melko vaatimaton 28V, että voi varmaan siitäkin johtua tuo epävakaus kovemmilla nopeuksilla. Ja nuo askelmoottoriajurit on melko pienet, niin tosin on moottoritkin. Nää on varmaan sitten ensimmäiset jutut mitä päivittelen jossain vaiheessa.

Nuo on askelmoottoriohjaimina: http://www.students.tut.fi/~kontkant/a3977.php.html
1/8-steppi käytössä
3mm nousu ruuvissa
1000...1200 mm/min pikaliikkeen nopeus -> 330 ... 400 rpm
28 Voltin käyttöjännite

Kuulostaako yhdistelmä sellaiselta, että se on toimivuuden rajoilla? :-)

- Timo