Pieni polvimallinen kaiverrin/jyrsinkone

Aloittaja timopen, 08.12.12 - klo:13:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

timopen

Uusia kuvia lisätty ensimmäisen viestin loppuun.

Lainaus käyttäjältä: mpr - 14.01.13 - klo:12:39
Ostin vajaa vuosi sitten pienen revolverisorin ja olen myös ihastunut koneen käytettävyyteen, olen sitä pikkuhiljaa kunnostellut ja nykyaikaistanut, juuri tilasin siihen digi - mittalaitteet. Haaveena olisi muuttaa se osittain cnc- käyttöiseksi työt vain ikävästi haittaa harrastuksia.
Mutta lujia koneita ne on 50- luvulla rakentaneet, kun aina vain pelittää. Reukuthan ovat cnc-sorvin esi-isiä, siinä  sorvari on toiminu "servona" käsi mootorina ja silmä visuaalisena takaisin kytkentänä.  ;)
Suurimmaksi osaksi vielä sulattamattomat reukut taitaa olla kuluneita koska ovat ankarassa sarjatuotannossa olleet.
Kunnosta ihmeessä tuo reukkusi, kyllä tässä maassa paljon turhempikin koneita entisöidään.

Täytyy miettiä tulevaisuudessa, jos sitä kunnostaisikin. Jenkeissä on pari pajaa mitkä myyvät osia noihin W&S:hin, jotta karalaakerit tuskin on ongelma saada... jostain taisin lueskella, että olisivat jotkut standardit tuumakokoiset, että ei välttämättä jenkeistä asti tarvitsisikaan tilata. Pitäisi sitten keräillä revolverin työkalustoakin, nyt ei ole muuta kuin mk-sovittimia muutama. Ebayssähän noitakin tosin pyörii, mutta tällä hetkellä on tosiaan muita hommia niin paljon vireillä ja epämääräinen taloudellinen tilanne, jotta kunnostus/entisöinti on hamassa tulevaisuudessa  :(

timopen

Jeh, lisää kuvia rakennuksesta. Viimeisen kuukauden aikana on hieman hitaammin edistynyt, mutta ehkä se taas tästä jossain vaiheessa piristyy.

Tuleeko jo liikaa kuvia yhdelle sivulle? Pitäisikö jatkaa tänne uuteen viestiin seuraavalla kerralla?

- Timo

mpr

Lainaus käyttäjältä: timopen - 26.02.13 - klo:21:36
Jeh, lisää kuvia rakennuksesta. Viimeisen kuukauden aikana on hieman hitaammin edistynyt, mutta ehkä se taas tästä jossain vaiheessa piristyy.

Tuleeko jo liikaa kuvia yhdelle sivulle? Pitäisikö jatkaa tänne uuteen viestiin seuraavalla kerralla?

- Timo

Aivan saman tekevää, kunhan vain laitat niitä kuvia! On niitä niin mukava katsella, todella pro meininkiä :)

timopen

Projekti on nyt viimeiset kuukaudet edennyt aika rauhallisesti. X - Y mekaniikka alkaa olla paketissa... Z-akselia ei ole vielä liiemmin tullut mietittyä ja aloitin nyt tuon uuden telineen rakentamisen konetta varten johon sain tuon ison sähkökaapin niin menee tietokone ja muut roinat kevyesti paikoilleen. Ensin oli vielä muutama kuva tuosta pitkästä liikkeestä:

Ja loput kuvat onkin sitten tuosta alustasta:

Kaapeleiden läpivienti sähkökaapista ulos... tein läpivientiputkeen sivureiän, jotta näppäimistön ja hiiren kaapelit saa myös näppistasolle.

Näyttö tulee tuommoisen puomin kanssa, voi käännellä sitten haluamaansa paikkaan.

Tuossa vielä kuva mekanismista, näytössä nivel ja pystyosassa puomia n. 100mm korkeudella pohjatasosta.

Säilytystä varten näytön saa käännettyä kiinni koneeseen niin ei vie tilaa enempää verrattuna alustan alaan nähden.

timopen

Pömpeli tuli nyt valmiiksi ja sai maalin päälle:

timopen

Olen nyt laitellu sähköjä tuonne kaappiin ja testasin tietokonetta ja näyttöä. Nyt on semmoinen probleemi, että tuo näyttö ei oikein toimikaan tuolla 5m:n vga-kaapelilla oikein kunnolla. Resoluutio 800x600 toimii, mutta näyttöön jää tuommoinen "aalto" yhteen kohtaan. Jos vaihtaa resoluution isommaksi niin alkaa näyttö pätkimään n. Sekunnin välein. Asetusvalikosta näkee, että vaihtaa tilaa XGAsta SVGAhan jatkuvasti. Kun laitan lyhyemmän kaapelin niin alkaa toimia. Kokeilin myös oikaista pidemmän kaapelin niin ei ollut vaikutusta. Rakenteen takia tuonne pitää saada kuitenkin vähintään 3m:n kaapeli, kyselenkin, että ostanko tuon 3m:n kaapelin ja kokeilen sillä vai voinko jotenki kikkailla tuon 5m:n kaapelin toimimaan parantamalla häiriösuojausta? Nyt menee n. 0.5m matkan tuon verkkojännitekaapelin vieressä, voiko tästä tulla häiriötä niin paljon, että vaikuttaa ?

JuKa

Onko kuinka laadukas tuo kaapeli ? Luulisi tuon toimivan pitemmälläkin kaapelilla...
Onhan noita videotykin ja tietokoneen välillä ollut 10m kaapeleita ja hyvin on toiminut...
Oletko mitannut että kaapeli on ehjä ja että resitanssit johtimien päistä on kohtuulliset?

Hyvän näkönen laitos !

Jussi

mpr

Terve
Onko tuossa 5m kaapelissa ferriittirengas kaapelinpäällä, yleensä noissa näytönkaapeleissa jonkinlainen mokkula on olettaisin sen olevan koteloitu ferriittirengas.

jussi

Olen törmännyt samaan ilmiöön myös 3 metrin johdolla.Markettijohto.
Korjaantui kunnollisella.

timopen

Kävin tuolta Clas Ohlsonilta hakemassa nyt testiin 3m:n kaapelin: http://www.clasohlson.com/fi/VGA-kaapeli/Pr382366000 on saman merkkinen kuin tuo 5m:n kaapeli. Tuo 5m oli aikoinaan käytössä telkkarin ja tietokoneen välillä ja tällöin ei ollut mitään ongelmia.

Tuolla 3m:n kaapelilla näyttää nyt toimivan, mut yhden kerran väläytti taas kun olin näytön asetusvalikossa, joten epäilen, että joko nuo kaapelit on sit huonompilaatuisia, vaikka noin yleisesti tuntuu kyllä ihan laadukkaalta hypistellessä, tai tuo näyttö on nyt tosi herkkä häiriöille. Toivottavasti nyt toimii tai sit pitää käydä jostain etsimässä vielä laadukkaampi kaapeli. Tuossa kaapelissa on yksi ferriittimokkula toisessa päässä kaapelia, olisko se syytä laittaa nyt näytön vai tietokoneen päähän, vai onko sillä väliä? Pitää varmaanki laittaa noita halkeavia mokkuloita tuohon kaapelin päälle, kun niitäkin on tuonne laatikoihin jostain siunaantunut :-)

- Timo

Timo Hotti

Kaapelin tulee olla kaksoissuojattu, tunnistaa että on n. 2-3 kertaa paksumpi kuin nuo tusinajohdot. Jokainen johto on erikseen suojattu ja kaikkien ympärillä viellä vaippa. On jäykkää mutta toimii. Jos mahdollista laita DVI kaapelilla, ei ole niin herkkä ottamaan häiriöitä.

Edit: ne ferriitit katkaisee niinsanotun vaippavirran. Eli moireena näkyvän ongelman kuvassa...
timi

Kai

Moi, oletko itse piirtäny kuvat osista vai miten ne on aloitettu, koneistettua tavaraa selvästi, ja komean näkönen,itse kun käytän noita alumiini profiileja niin vähän kateellisena katon muiden itse tekemää rautaa.
Olisin itsekin päässy halvemmalla jos olisin osannu piirtää ja suunnitella ennen aloitusta.
Nyt huvittaa kun  ensin ajattelin ostaa manuaalikoneen aihioksi, mutta hylkäsin sen kalliina, joka olikin törkee virhe, ja maksanu mulle niin paljon etten kehtaa edes sanoo.
Kai

timopen

Moi,

juu oon piirtänyt kaikki osat. Osaa en nyt ihan niin tarkasti ja osat kuvista olen tehnyt vasta koneistusten jälkeen. Kyllähän tuosta kuvien tekemisestä ja varsinkin 3d-mallista on se hyöty, että näkee kaiken sopivan keskenään. Lisäks jos on kuva ja kaikki mitat valmiina niin valmistaminen on selkeästi nopeampaa, kuin suunnitteleminen ja pähkäileminen siinä jyrsinkoneen ääressä.

Ei välttämättä kannata verrata omaa konetta ja sen rakentamista muihin liikaa... oon kuiteski ymmärtänyt, että sie teet konetta työhommia varten ja se suurin intressi on saada kone käyttöön. Itse taas vaan rakennan rakentamisen vuoksi, eikä oo asetettu suuria tavoitteita, eikä aikatauluja, joten voin rauhassa hieroakin noita juttuja. Toki kaikkea ei itsekään jaksa aina ihan viimeisen päälle tehdä.

Siulla, kun on tulossa tuo kone kevyeeseen (ja pienten osien tarkkaan?) työstöön niin manuaalikone ja liukujohteet ei välttämättä olis olleet kyllä hyvä ratkaisu tätä ajatellen. Varsinkin jos ajoissa on pientä liikettä edestakaisin niin voi olla, että tuo liukujohteiden "stick-slip"-ilmiö alkaa näkymään siellä ja tarkkuus kärsii. Kuulajohteet tässä mielessä paremmat, mutta kuormankanto- ja värinänvaimennusominaisuudet taas heikommat, mutta kevyessä työstössä eivät sit olekaan niin merkittävässä roolissa.

Lainaus käyttäjältä: Kai - 02.06.13 - klo:18:17
Moi, oletko itse piirtäny kuvat osista vai miten ne on aloitettu, koneistettua tavaraa selvästi, ja komean näkönen,itse kun käytän noita alumiini profiileja niin vähän kateellisena katon muiden itse tekemää rautaa.
Olisin itsekin päässy halvemmalla jos olisin osannu piirtää ja suunnitella ennen aloitusta.
Nyt huvittaa kun  ensin ajattelin ostaa manuaalikoneen aihioksi, mutta hylkäsin sen kalliina, joka olikin törkee virhe, ja maksanu mulle niin paljon etten kehtaa edes sanoo.
Kai

timopen

No nyt on lomalla tullut taas tätäkin väsäiltyä:

Kohta alkaakin olla sit mekaniikka paketissa. Uudet kuulat ylempään kelkkaan on tulossa Englannista, jonka jälkeen voin nuo Z-akselin romppeet kasata. Sähkötkin on kaapissa muistaakseni aika valmiit jo, että ehkä sitten piakkoin pääsis kokeilemaankin.

- Timo

senaattori

:)On se vaan hienoa katsoa kun edes jollain projektit edistyy(ja vielä laadulla)...., itellä tuntuu menevän lähinnä takapakkia, tässä jännityksellä ootetaan ekaa koeajoa, ettei vaan näkis siitä videonpätkää........ ;D
Reijo Martinpoika Tuomala