CNC-Projekti

Aloittaja Juvan, 29.02.08 - klo:00:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 2 Vieraat katselee tätä aihetta.

ilkkahy

En nyt väsyneenä ihan tajunnut miten pitäisi tehdä, mutta tässä silti neljän erilaisen kappaleen taipumat ja massat. Ulkomitat kaikilla on samat 200x60x10mm. Tuo oikeassa alalaidassa oleva kappale on muuten vasenta alalaitaa vastaava, mutta pintoihin on lisätty molemmille puolille 2mm paksut pinnat, joka tekee profiilista yli 10x jäykemmän (pinnat mahdollisimman etäällä neutraalitasosta). Itseasiassa tuo oikeanlainen hunajakennorakenne on melko jäykkä umpinaiseen latikkaan nähden jos vertaa että painoa on lähes puolet vähemmän.

Jussik

Terve

Juu eli pinnat mahdollisimman kauvas neutraali akselista.
Sillä saa kappaleisiin jäykkyyttä.

V...u että paska homma eilen. Sorvasin pikkusorvilla yhtä putkea ja kuuma lastu suoraan silmään.
Sattu osumaan vielä pupillinkohtaan ja meni näkö hetkeksi.
Siihen tuli harmaa palojälki nyt onneksi ei enää näy jälkeä ja näkökin vähän parempi.
Kauko näkö puuttuu täysin. saa nähdä tuleeko takaisin.

Juvan

Pientä päivitystä karanrunko ja Y-akseli voiteluputket, ja sähkökaappin tavaraa.
T:juha

Juvan

Kävin tekemässä pneumatiikkasylinterinrungon, alapuolella kuvaa tarkka katsoja huomaa
että päällä on reikä.
Tämä on sen takia koska siitä tulee varsiläpi, oli pakko tehdä näin koska minulle tulee
kaksi eri jäähdytys tapaa.
Ensin ulkopuolinen jäähdytys neljällä suuttimella mitäkä on  pallopäisiä, näitä saa kännettyä
haluttuun suuntaan.
Toiseksi karanläpijäähdytys tämä määräsi sylinterin mallin, varret porataan auki jotta neste
pääsee työkalun kautta terälle.
Kuvassa näkyy myös yksi BT30/ER32 pidin, Z pohjalevy on reikää täynnä voit nähdä 4KPL
ohjausholkkia näihin kara käy kuin nyrkki silmään.

Karaan tulee seuraavat ominaisuudet Öljyjäähdytys/voitelu virtaus vahdilla.

Laitoin myös piirrustuksen karan sisäreijästä, tästä täytyy taas pikku hiljaa jatkaa.

T:Juha

Juvan

Moi
Pientä päivitystä projektiin,Ebay:sta karan servomoottoriohjaukseen paneeli.
Nyt sain muutettua parametrejä, vakiona oli 2000Kier/min vaihdoin 8000Kier/min .

Paikoillaan on kaikki servomoottorit, rajakytkimet+home X-Y liikkeille Z-liikkeelle on vielä
suunniteltava.

Täytyy ensiviikolla hakea lisää piuhaa niin pääsee jatkamaan, Z- rajat jos sais tehtyä
niin päsis kokeilemaan liikkeitä joka kelkalla.

T:JUha

Juvan

Ei saa vielä tällä viikollakaan kaikkia akseleita kuntoon, ei ollut liikkeessä
kaikkia tarvikkeita menee ensi viikkoon.

Jotain sain kuitenkin aikaan, laitoin kaikki limitrajat ja homerajat kuntoon.

Kokeilemaan pääsin vain X-akselilla, ja tulos ihmetyttää ajoin nopeudella 1230mm/min
20 Kertaa tulos heittoa 0.005mm, mihin tarvitsen encoderin ideksipulsia jos raja on näin tarkka?.

Kuvat rajasta ja isoin ja pienin heitto.

T:Juha

Juvan

Moi ajattelin laittaa x-suojauksesta pari kuvaa,  omasta mielestä helppo ja halpa
perustuu  painovoimaan.

BN2

Hieno kone tulossa! minkälaisella koneella valmistat osia? vaatii kuitenkin melko pitkät liikkeet.

Juvan

Tähän olen valmistanut Tos merkkisellä cnc aarporalla, liikkeet siinä on X 3.5m Y2m Z1.250m ja W0.8m.
Nykyään olen CNC lattijyrsinkoneella, siinä ei ihan heti lopu liikkeet kesken. X12m Z4m Y-pinoli 1.5m  keskellä 3.5m kääntopöytö.
Olen kokeillut ajaa tällä pikku cnc-koneella,(väliaikainenkara) 6mm kovametalli tappi 1mm rampilla happoseenteräkseen ihmeesti jaksaa toi
0.83w servomoottori vetää yllätyin itsekkin.

BN2

Lainaus käyttäjältä: Juvan - 05.03.16 - klo:14:05
Tähän olen valmistanut Tos merkkisellä cnc aarporalla, liikkeet siinä on X 3.5m Y2m Z1.250m ja W0.8m.
Nykyään olen CNC lattijyrsinkoneella, siinä ei ihan heti lopu liikkeet kesken. X12m Z4m Y-pinoli 1.5m  keskellä 3.5m kääntopöytö.
Olen kokeillut ajaa tällä pikku cnc-koneella,(väliaikainenkara) 6mm kovametalli tappi 1mm rampilla happoseenteräkseen ihmeesti jaksaa toi
0.83w servomoottori vetää yllätyin itsekkin.

Heh, Bridge millä duunissa nakertelen on aika ompelukone noihin verrattuna :D pieni se onkin, x liike 500..

Juvan

No saahan silläkin tehtyä pikku koneen, on se parempi kun ei olis konetta ollenkaan.
Tossa mun pikku koneessa on muuten X- liike 650mm Y-450mm Ja Z- 200mm

Juvan

Moi
Tuli koneistettua vestirautoja 8kpl  kiilateräksestä olikohan 11x18 , käytin kovametallitappia 8mm  video
youtubessa haku cnc mill vesti jos kiinostaa.

Sitten kysymys toimisko tällainen järjestelmä voiteluun, ilmatiivissäiliö mihin yläpuoleta johdetaan esim 2Bar:in paine.
Sitten alapuoleta lähtee solenoidinkautta jakotukkiin, missä on 9 voitelupistettä  joissa kussakin solenoidi.
Tätä ohjattaisiin Arduinopiirillä, olisko järkevää ?

Olisko kellään tidossa mistä sais 0.1-0.2mm rosterilevyä leveys 430mm pituus 1000mm

pave

Rakensin pikkukoneeseen tuon voitelun niinkuin suunnittelit, paitsi tein jakotukin, missä on ruuveilla kuristettavat kanavat. Virtauksen säätö oli helppoa tehdä, kun käytti pientä paineilmaputkea, joissa painettavat liittimet. Putken päästä vaan katsoi säädettäessä, että öljyä tulee hiukan.
Taisin rakentaa systeemin siten, että kun kara käynnistyy, säiliö paineistetaan. Hienompihan tuo sinun systeemisi olisi, mitähän maksaisi nuo solenoidit?

Ville Vaho

Eikös lineaarikelkka pärjää ilman voitelua?? Ainakin oikeat koneet pärjäilee, jopa japanilainen. Eli rasvanipat ja silloin kun muistaa. Myös kuularuuvit.

2 Bar kuulostaa pieneltä paineelta. Venttiilit kuulostaa fiksulta. Jos siis tuollaista järjestelmää kaipaa. Mahtaisko auton suutin toimia öljyllä... Maailma on pullollaan kyseisiä tuotteita.
-vilderi

Juvan

Moi
Mun tapauksessa ei pääse rasvaamaan kun on kaikki suojat paikoillaan, omassa kokeilussa öljy voitelu on
parempi  toimii paljon pehmeämmin.

Katsoin tuolta aliexpressissä solenoidiventiilit  2tie 12$ /kpl eli tulis noin 120$ hintaa.