CNC-Projekti

Aloittaja Juvan, 29.02.08 - klo:00:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 3 Vieraat katselee tätä aihetta.

Juvan

Moi
Laitetaan toi omakin projekti tänne olen jo pitemmän aikaa tehnyt kiireitten mukaan tota omaa cnc-konetta.
Tossa linkki www.cnc-projekti.tk

Juvan

Moi
Tuli Vähän laitettu hommaa eteen päin, nyt on alaosassa ja välirunkossa juotosbetoonit sisässä.
Leikkuuneste allas on noitten välissä, tähän tulen myöhemmin laittamaan suojat ympärille.
Nyt on muuten kokreettista tietoa miten vaikuttaa  juotosbetooni Kpl:seen, RHS putki 70x50x5 ontoi periksi heiton ollessa noin 0.15mm
oikasin kaikki pinnat uudestaan.

T:Juha

Juvan

Laitetaanpa lisää kuvia tämän hetkisestä tilanteesta ja osien hankinnasta.
Otin kuvan tarkuusvesivaakasta koska kaikki ei ole sellaista toden näköisesti nähnyt,
kun aikaisemmin olin koneen vaaittanut normaalilla vatupassilla oli säädöt täysinpielessä.
Tämä muuten vaikuttaa esimerkiksi minun tapauksessa x-liikkeeseen useita satasia sivusuunnassa muutos oli noin =0.02-0.03mm.

Sitten löytyy kuvat keskusvoitelun rakentelusta kelkoille ja kuularuuville, mulle tulee suojat niin on pakko rakentaa keskusvoitelu.

Karalle servomoottori+ohjain näitä pitäis laitaa toimimaan

Noi kularuuvit on 16x5 tossa lähikuvassa näkyy huulitiiviste laitettuna tohon irralliseen kuulamutteriin, tossa missä
on ruuvi niin siinä ei ole vielä huulitiiviste paikallaan, noi on hommattu Veijo Meriläiseltä Roboty OY:stä

Juvan

Projekti on vähän edistynyt nyt olis pöytä paikoillaan, täytyy huomenna etsiä noille voitelu letkuille minimalliset
enerkiansiirtoketjut.

Tossa Y-liikkeen suunnittelussa tuli se virhe että kuularuuvi tuli hommattua liian lyhyt, nyt tulee mutterin backlash
ruuvin säätö suoraan Z-liikkeen johteen alle.

Täytyy porata tohon reikä ja säätää käsin toi backlash arviolta heittokello apunakäyttäen.

Täytyy tohon Y-liikkeelle ruveta suunnittelemaan voitelun vetoja, ei muutakun univerille hakemaan uusia liittimiä.

ttontsa

Hep :D :D

Mikäli rasvojen haluaa menevän sinne mihin haluaa ni vedä jokaselle rasvauskohteelle oma linja. T-haarat vähän niinku laiska ihminenkin, eli menee siitä mistä aita matalin ;)

Koneen pöydän kevennyskoneistukset ei oikeen aukea?? eikös massa ole työstökoneessa aina plussaa  :-\  muutenhan se näyttää ihan koneelta ;D

Ketjuja vaikkapa:
movetec.fi, kabelschlepp
murri.fi, murrplastic ..onha niitä miljoona muutakin.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

ilkkahy

Saahan keventämällä periaatteessa kiihtyvyyttä lisää ja kun otetaan vaan oikeista kohdista materiaalia pois, niin vaikutus jäykkyyteen voi olla olemattoman pieni.

Tosi hieno kone kyllä tulossa!

ttontsa

Edelleen sitä mieltä että..

mikäli kiinalaiseen 500kg penkkisorviin laittaa 200g epätasapainoa 50mm etäisyydelle pyörimisakselin keskiöstä ja varvia 1500rpm niin kone alustoineen kulkee hitaasti, mutta varmasti kohden autotallin oviaukkoa ;D värinää ei saa kuriin kun massalla ..tai vaihe-eroltaan 180 astetta olevalla vastavärinällä vai mitenkä se nyt menikään ::) ..hah sorviin tasapainoakseli ;D
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

Juvan

[
LainaaSaahan keventämällä periaatteessa kiihtyvyyttä lisää ja kun otetaan vaan oikeista kohdista materiaalia pois, niin vaikutus jäykkyyteen voi olla olemattoman pieni.

Ajattelin niinkuin ilkkahy kirjoitti mutta minusta myös noi poraukset myös jäykistää pöytää, myös oikeissa työstökoneissa
on pöydät hunajakenno periaatteella.

Lainaaeikös massa ole työstökoneessa aina plussaa

ttontsa Minusta näitten ompelukoneiden kohdalla ei voi puhua massasta, on aivan sama onko toi pöytä 60Kg vai 50Kg niin sillä ei ole vaikutusta värinään.

Minun koneen ongelmat on lähinnä tuolla ylärunkonpuolella lähinnä Y ja Z  siellä siellä on  pitkät kiinnitys pistevälit ja tuplasti enempi
kelkkoja  aiheuttamassa välyksiä.
Värinää aijon lievittää laittamalla Kvartsihiekkaa runkon sisälle.

Muuten koneistaessa noita runkoja, oli toi yläosan urienajo huomattavasti onkelmallisempi värinoitten takia, ajoin ne molemmat omassa
käyttö asennossa.

Juvan

ttontsa
Kiitti noista linkeistä kävin tänään hakemassa ketjun tuolta murrilta, kyllähän tollanen pienikin enerkiansiirtoketju
osaa maksaa  kokonaista 55e päiden ja 18 KPl väliseinien kanssa.

Toi on muuten totta tossa rasvankulussa että helpoimman reitin etsii, mulla ei ole noissa kelkoissa rasvanippoja ja letkut on
yhtä pitkät ruiskulla kokeillin niin ainakin voiteli molemmat kelkat.
Laiskana miehenä en jaksa vetää noille kelkoille omia linjoja, vain kriittisemmät paikat on vedetty omilla linjoilla.

Olen suunnittelemassa pneumattista männillä tapahtuvaa voitelua aikareleellä niin siihen tulee 12 KPL mäntiä niin on siinä
ihan tarpeeksi tekemistä.

ilkkahy

Ajattelisin itse että oikeasta paikasta materiaalia poistamalla voi saada kyllä kestävämmän rakenteen, jolloin saadaan rakenne joustamaan oikealla tavalla ja poistettua jännityshuippuja. Tilannetta jossa se varsinaisesti jäykistäisi rakennetta (eli siirtymät kuorman alla olisi pienemmät) en kyllä äkkiseltään osaa ajatella?

Ihan pikainen hatusta vedetty demonstraatio:

Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin siirtymät tuossa kevennetyssä kappaleessa on suuremmat riippumatta mistä kuorma tulee, miten suuri se on ja missä tukipisteet on.

Juvan

No mäkin olisin ajatellu että olis parempi, mutta ei näköjään ole, en tiedä olisko pitkittäiset urat oleet paremmat
mutta tolleen oli kevennys nopein tehdä meni nopeasti kovametalli uuporalla.

Mutta tosiasiassa tällä ei ole merkitystä kun olin itse pöydän päällä painan noin 85Kg ei kello näyttänyt päästä kun noin 0.01mm
ja alumiinia tällä jyrsitään eiköhän se sen kestä.

ilkkahy

Joo siis ihan periaatetasolla mietiskelyähän tämä tietenkin on. Luulen että alumiinia lastuttaessa erot tulee tässä tapauksessa ihan muualta kuin noiden teräsosien joustavuudesta, sillä onhan tuo runko varsin jykevän oloinen.

Mietiskelin aiemmin tänään että tuohon runkotyyppiin voisi olla suhteellisen helppo lisätä 2-akselia. Jos joskus pääsen rakentamaan toista konetta niin harkitsen kyllä saman tyyppistä runkoa.

Juvan

Mihin sä ajatteli niitä lisä akseleita, ja älä tee samaa virhettä kun minä tein, tohon Y-akselille olis toi kuularuuvi pitänyt upottaa
syvemälle tonne sisälle X-akselin tavalla.
Nyt tulee se onkelma että on huono tehdä suojat kun tulee hammaspyörä eteen, täytyy tähä keksiä joku ratkaisu.

panttu

ilkkahy esimerkkin on oikein taipumat kasvaa, kun reiitetään levyä, mutta reiitetystä levystä voidaan tehdä paksumpi, kun massa on rajoittava tekijä ja tällöin saadaan jäykempi levy kuin ohut reiittämätön levy. Tosin itse tekisin sandwitch rakenteena tuon eli laittaisin kaksi levy joissa on upotuksia, niin ne upotukset vastakkain, jolloin levyn heikennetty kohta jäisi neutraali akselille, jossa ei ole jännityksiä tai sitten jotain kevyttä huttua kahden terästenväliin, joka kantaa vain leikkausvoimat.

Jussik

Terve

Ainoa kappaletta jäykistävä tekijä on kaksi toisiinsa sidoksissa olevaa pintaa mahdollisimman kaukana toisistaan.
Olikohan vaikeasti selitetty. Ilkkahy:kokeileppa mitoittaa taipuma seuraavissa esimerkeissä.

KPL1: 200x60x10mm latta
KPL2: sama reijitettynä
KPL3: viimeisenä hunajakenno rakenne, pinnat 3mm vahvat hunajakenno ydin 10mm paksu, muuten sama mitoitus.
Mitoita hunakenno ydin siten että kappale tulee massaltaan samaksi kuin KPL1.

Millä näistä kappaleista on pienin taipuma.
Kiinostaisi ihan oikeasti.