askelmoottori ohjain

Aloittaja HJP, 25.04.12 - klo:21:02

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

HJP

Moro kaikille foorumilaisille
Olen  rakentanut jyrsimen askelmoottori systeemillä.Homma pelasi alkuun ,mutta nyt on ohjaimet ruvenneet kettuilemaan (Leadshine M752 ,Zapp Automation). Kun kaikki laitteet on olleet toiminnassa ja esim akseleita joggailtu (mach3) painan resettiä ohjaimien vihreät valot sammuvat niinkuin pitäisikin.kun hommaa pitäisi jatkaa uudelleen, raset painallus, saataa jonkun ohjaimen punainen valo syttyä,eikä ohjain herää enää henkiin.Mistä moinen voisi johtua? Ja onko tietoa mikä ohjaimesta hajoaa? onko korjattavissa?
Jos joku osaa auttaa asiassa oisin kiitollinen. t.harri

Kremmen

Näillä tiedoilla ei vika taida vielä löytyä. Ihan ensiksi pitäisi selvittää onko moottori alunperin oikein kytketty ja ohjain oikein konfiguroitu. Sitten pääjännitteen kytkentä ja sen jälkeen ohjauspiirien kytkentä. Jos nuo kaikki on oikein tehty ja edelleen kunnossa niin sitten ei ole oikein muuta mahdollisuutta kuin että ohjain on särki.
Kuinka pitkään se alkuun pelasi? minuutin, päivän, kuukauden? Olisiko installaatiosta mahdollista ottaa pari valokuvaa?
Nothing sings like a kilovolt
Dr W. Bishop

HJP

Moro
moro tänään ajoin pari tuntia eli toiminut on, sammutin koneen uuudelleen käynnistyksen yhteydessä hiljeni seuraava ohjain alarm pun ledi syttyi .ohjaimella max 75v,oma virtalähde 72v.

Maukka

"When power supply voltage exceeds +95VDC, over-voltage protection will be activated and power
indicator LED will turn red."

Pika googletuksella löytyi tuollainen. Millainen virtlähde on käytössä? Jos pääsee tulemaan ylijännitettä hetkellisesti joskus niin tuo errori voisi johtua siittä..

http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=leadshine%20m752%20datasheet&source=web&cd=1&ved=0CC8QFjAA&url=http%3A%2F%2Felectronics123.net%2Famazon%2Fdatasheet%2F1231052106504.pdf&ei=OOOYT6CGJ4WA4gTdr5DFBg&usg=AFQjCNG-OdAz7_FtWUMaC_BUU7qE61INBA&cad=rja

NiVa

Moikka!

Miten toi virrankatkaisu on hoidettu?? ei vaan katkota DC-jännitettä ohjaimen johdoista. Pitäis ehdottomasti katkoa tota powerin 230v syöttöä. Käynnistäessä hetkellinen suuri virrannousu saattaa tuhota ohjaimen lutikoita.

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

HJP

 Moro
ohjaimen virta katkeaa brakeoutboardin kautta resettia painaessa(vihr. ledi sammuu). onko mahdollista hetkellinen ylivirta  mitata esim. yleismittarilla? piti laittaa muutama kuvakin mutten yhtäkkiä keksinyt miten homma hoituu.

NiVa

Moikka!

Kuvat saat lisättyä kun kirjoitat viestiä niin kirjoituslaatikon alapuolella on teksti +Lisätoiminnot.  Siihen avautuvaan kaivat kuvasi hakemiston ja kuvat. Älä kuitenkaan mitää megatavun kuvia vaan hiukan pienempiä.

Niin toi virrankatkaisu nimenomaan moottoriohjaimilta pitäisi tapahtua jo ennen tasasuuntausta, elikkä mieluusti heti virtalähteen AC-puolelta. Ei toi breakout-kortti yleensä katkaise jännitteitä ohjaimilta.

Parempi yksi ruuvi löysällä, kuin kymmenen liian tiukalla!

t:Niva

HJP

Moro
tämän näkönen vapaavarsi maasiina kyseessä.
ohjaimet kytketty brakeout korttin ohjeiden mukaan.
enable pinni kai katkasee ohjaimen sisällä virran Tai sammuttaa ainakin ledin.

mpr

x sällä ja y llä aika ison näköset moottorit riittääkö ohjaimissa potku ?
Hyvän näköinen runko, sopis hyvin plasmalle ja miksei kevyeen jyrsintäänkin aika järeältä näyttää.

ttontsa

#9
"Short Circuit Protection
Protection will be activated in case of short circuit between motor coils or between motor coil and
ground.
When above protections are active, the motor shaft will be free or the LED will turn red (except
short-voltage protection). Reset the driver by repowering it to make it function properly after
removing above problems."

eli kyseessä voinee olla vielä moottrikaapeli/moottori vika eli joku moottoripiuhoista oikosissa tahi yhteydessä maahan.

Irrottele ja mittaile noista moottoritöpseleistä vaikka moottorien kelaresistanssit että on lähes yhteneviä keskenään. Eli että kaapelit ja moottorit ok. Jos kovinkin vanha keksintö niin kaapeleita voinee taivutella taivutuskohtien kohdalta samalla. MIkäli taas uuden karhea patentti niin voinee ottaa huomioon vielä liikkeen tuomat oikosulut liittimien sisällä.. tinanööliä saati kaapelin pätkiä sisällä. Pääsääntösesti moottoriohjaimen ja moottorin välistä pistoketta ei sitten saa irroittaa jännitteellisenä!

Resetoi / poweroi masiina ja mittaa käyttöjännite konkan päistä onko ok. Ohjelehti kehoittaa käyttämään 20 - 68V poweria

Ilmeisimmin breakoutboard ei katko käyttöjännitteitä korteilta vaan ohjaa noita ena+ ja ena- signaaleita. Heitäppä vielä reset päälle ja mittaa samalla käyttöjännite konkalta, jos se nousee yli äyräiden kun kuorma katoaa tyystin..

Täytyy nyt vielä tarkistella että toi sun ilmoittama käyttöjännite 72v on MITATTUA tasajännitettä konkalta ,eikä lukuja muuntajan kyljestä?

Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

HJP

Moro
Piuhoista ei vikaa löytynyt ja konkasta mitatattuna yleismittarilla ei virran hyppäystä resetoitaessa näkynyt(tosin vain yksi moottori/ohjain paketti kytkettynä,2 ohjainta nyt rikki?)

virtalähde konkasta mitattuna 72vdc.reset painallus tässä tapauksessa katkaisee virran moottoreilta enable piuha kytkettynä.
irrotin enable piuhan ohjaimesta,nyt virta ei katkea moottorilta ainoastaan mach ei lähetä signaalia resettiä painaessa,tällä tavalla ei virran hyppäystä kai voi syntyä ja virran katkasu ac puolelta lopetettaessa.

kiitos kaikille vastanneille.       täytyy etsiä pari uutta ohjainta.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk