2 mm alumiinin koneistus: menee terät ja hermot

Aloittaja ftec, 29.03.11 - klo:16:39

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 5 Vieraat katselee tätä aihetta.

ftec

#15
Sen verran lisätietoa, että käväisin Protoshopissa ja selvisi että heidän 2 mm alumiinilevynsä on Ruukin merivedenkestävää 5754 tavaraa, tila on pehmeä O/H 111. Tyyppillisiä käyttökohteita: kulutuspinnat, laivanrakennus, ruoka- ja kalateollisuuden laitteet, kemikaalitehtaat ja atomivoimalat :). Koneistettavuus keskinkertainen, ts. lue: vaikea  pienillä terillä. Tuosta tavarasta Protoshop olisi veloittanut alle 500x500 mm2 palasta n.12.50eur + ALV.

EDIT: Vielä pari tietoa leikkuunesteistä: Joku ehdotti WD40:tä. Sitä saa Tarjoustalosta alle 5 eur purkki. Motonetistä saa CRC:n Supercut leikkuunestettä hintaa 8.90. Missään tapauksessa sitä ei pidä mennä ostamaan Etrasta, jossa sama maksaa karvan alle 14 eur, ja oliko tuo hinta vielä ilman ALV:täkin.

tanantunari

Tänään jus ostin WD-40:stä Löytötavaratalosta 450ml (iso)  purkki 5,99€

Kote

Voin vilpittömästi suositella isopropanolia leikkuunesteeksi, toimii varmasti ja hinta on murto-osa johonkin spray pulloon verrattuna. Jotkut mainitsee haju ja terveyshaitoista, yli 20 vuotta käyttäneenä hajua ei edes huomaa ja olo on jotenkin onnellinen päivän päättyessä, eli toimii.
???

ftec

tanantunari: Jep, mites sainkin ton Tarjoustalon hinnan väärin, muistelin hintaa hyllyn reunassa, kuitissa kuitenkin 6,90.

Kote sez: ", yli 20 vuotta käyttäneenä hajua ei edes huomaa ja olo on jotenkin onnellinen päivän päättyessä".

Tuo kuulostaa jo aika autuaalta, mutta täytyyhän propanoli tietysti kokeilla kunhan kerkeää.

ftec

Sorotecin ALU terillä homma näyttää luonnistuvan siististi. Tosin terä on nyt 2.5mm ja leikattava matsku on 1.016 mm duralumiini, mutta silläkin oli ongelmia toisilla terillä. Nyt tuntui niin hyvältä että uskon paksummankin onnistuvan. Yksi tärkeä pointti terän katkeamisissa oli/on tietysti terän pituus. Sorotecin 2.5mm ALU terän nimellispituus on 7mm ja tehollinen 0.7*7mm eli 5.6 mm. Aiemmat terät olivat pidempiä ja tuossa koossa pituudella on tietty iso merkitys.

Kehittelin tässä samalla hullua ja villiä ajatusta korvata leikkuunesteen spruittailu peittämällä AL levyaihio ohuella sanomalehtipaperikerroksella (2-3 lehteä paksu) ja kyllästämällä paperi leikkunesteellä. Näyttäisi toimivan. Itse asiassa kokeilin ihan astianpesuaine+vesiliuosta ja sekin tuntui toimivan. Täytyypä petrata tuota ajatusta jos vielä tulee tarvetta.

Kiitti vastauksista,

/Risto

Maukka

Mukava että homma rupesi onnistumaan.  :) 

Noin muillekkin infoksi ostitko moni leikkuisen terän ja mitä työstö arvoja käytit kun homma rupesi toimimaan. ?

ftec

#21
Joo. Kierroksia 12000 rpm, leikkuunopeus 500mm/min ja koko levyn paksuus yhdellä kertaa eli 1.02mm. Terä on kaiksileikkuinen alumiinille tarkoitettu. Levyn kiinnitys Bilteman 2 puolisella teipillä leikkuun alueelta niin kuin aiemminkin + kiinnittimillä levyn reunoilta ja vähän painoa levyn päällä. Levy on aika iso, joten sitä on hankala kiinnittää ilman vakuumia.

t.
/Risto

EDIT: Ai niin ja ajoin karan ylös aina sopivissa kohdissa ja laitoin niihin muutaman sekunnin dwell timeä.

ttontsa

Lainaus käyttäjältä: ftec - 08.04.11 - klo:12:52

Kehittelin tässä samalla hullua ja villiä ajatusta korvata leikkuunesteen spruittailu peittämällä AL levyaihio ohuella sanomalehtipaperikerroksella (2-3 lehteä paksu) ja kyllästämällä paperi leikkunesteellä. Näyttäisi toimivan. Itse asiassa kokeilin ihan astianpesuaine+vesiliuosta ja sekin tuntui toimivan. Täytyypä petrata tuota ajatusta jos vielä tulee tarvetta.

/Risto

Hey

Leikkuunesteen tehtäväthän on voitelu, jäähdytys ja lastujen poiskuljetus. Isollakin koneella "lastunipun" äkillinen kulkeutuminen terän ja kappaleen läpi aiheuttaa mielenkiintoisia tuntemuksia housunpuntissa etenkin kun kiekkaa on karvan enemmän. Eli lastujen takia  terän tukkeutuminenkin saattaa ohkasen ja etenkin kovametallitapin katkasta. Eli lastujen poisto imurilla paineilmalla tai virtaavalla leikkuunesteellä olisi suotavaa. Toki harrasteolosuhteet huomioon ottaen virtaavan nesteen käyttö aiheuttaa, jollei taloyhtiöltä niin ainakin aina hameväeltä tiukkaa vastustusta.

Periaatteessa jos noita veteen lotrattavia teollisuusleikkuunesteitä tekee mieli, eikä 5 litran kannun ostelut oikein innosta nin esm. minä voin myydä vaikkapa 0,3 .. 1l  pullossa. sekoitus yleensä jotain 3...10%. Kukkien sumuttelupullolla tms. viiden litran valmislientäkin lotraa aika pitkään. Kokemuksen äänellä voi tuumailla että 12mm porallakin kun junttaa 50mm syviä reikiä 75kpl 400N/mm2 lattaan niin porauksessa näkee eron kuin yössä ja päivässä juoksevan voitelun eduista.

t
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

ftec

Joo. Minulla on tässä lastuimuri ja se vie mennessään myös keveät alumiinilastut sekä tietysti myös pienet AL kappaleetkin, ellei niitä jätä kannaksilla kiinni aihioon. Tuo paperijuttu ja nestesaippualla oli vain kokeilu, neste voi siinä olla mikä vain vaikka sinolikin. Terä kyllä nostaa lastun ohuen märän paperinkin läpi eli ei se jää työstökohtaan muhimaan paperin takia. Kun paperi on tarpeeksi repaleinen se tietysti häipyy imurööristä ulos sekin. Kunhan nyt kokeilin, ei siinä sen ihmeempiä.

tomi667

Kannattaa ohjelmoida terän syöttö rampilla kun mennään umpiaineeseen. Paljon kevyempää jyrsintapille, kuin suoraan poraus aineeseen. Pikku vinkkinä vaan.

ftec

#25
Lainaus käyttäjältä: tomi667 - 10.04.11 - klo:00:40
Kannattaa ohjelmoida terän syöttö rampilla kun mennään umpiaineeseen. Paljon kevyempää jyrsintapille, kuin suoraan poraus aineeseen. Pikku vinkkinä vaan.

Noin tietysti ja itse yleensä niin teenkin, vaan tämän alumiinin kanssa harjoitellessa on nyt tullut käytettyä suoraa porausta materiaalin sisään hyvin hitaalla nopeudella ja sitten lisännyt nopeutta leikkkuun edetessä. Tämä syystä, että alkuvaiheen kokeiluissa alumiiniin GARR toolsin 1mm universaaliterillä terä katkesi heti jo n 10 asteen rampin matkan aikana.

Eräänä mahdollisena syynä ohuiden terien katkeamiseen on tietysti varmasti jos terä pyörii vähänkään epäkeskeisesti. Muutama kk sitten kun vaihdoin uudempaan Mach versioon, siinä oli bugi joka esti karaa käynnistymästä. 1/8" (3,175mm) väliholkki jota käytän näille pienille terille oli minulla koneessa silloin kun kara ajoi materiaaliin terän pyörimättä. En ole mitannut terän heittoa, eikä siinä silmävaraisesti näy heittoa, mutta uutta holkkia on kuitenkin nyt tilauksessa. 

Yllättävän monta parametriä voi ohuen alumiininkin koneistuksessa olla pielessä alkaen aihion materiaalista, jäähdytyksestä ja teristä henkilöllä, jonka kokemus asiasta on alussa lähes nolla, mutta sitten kun se lähtee onnistumaan jälki on tietysti paljon siistimpää kuin vesileikkaamalla tehdyissä osissa. Pitäisi tietysti tehdä erilaisia  koeajo-ohjelmia eri syöttöarvoille jne, jos homman pitäisi edetä hidasta nopeammin. Piakkoin on edessä tehtävänä noin satakunta pikkuriikkistä osaa, joten eiköhän sen kuluessa kovakalloinenkin opi asiasta jotakin.

Liitteen kuvan mukaista jälkeä tuli nyt Sorotecin 2,5mm terällä 0.040" (1,016mm)  duralumiiniin. Tehtäväksi tulevissa osissa on 1,5 mm reikiä, joten niin pienellä terällä pitäisi saada homma vielä onnistumaan.

/Risto

PS. Kuvissa leikkauksen reunassa näkyvät rosot ovat 2-puolista teippiä, ei alumiinia.

PPS. Machissa M01 ei sammuta karaa, joten kolarin jälkeen laitoin postprosessoriin pysäytyksen terän vaihdon jälkeen niin, että on annettava kuittaus siitä, että kara pyörii ennen terän materiaaliin ajoa. Pari tilannetta on pelastunut tuolla operaatiolla.

Tein myös scriptit ja niitä käyttävän postprosessoriversion, joilla saan ohjelmallisesti Machille annettujen normaalisti käytettävien akseleiden kiihtyvyyksien arvot asetettua tilapäisesti pienemmiksi ajatuksena, että pienillä teriä voisi olla järkevää hidastaa nopeuksien muutosta (kulmien ympäri ajot ym.). Vielä en ole ehtinyt kokeilemaan olisiko kiihtyvyyden pienentämisellä vaikutusta, mutta pitää jossain vaiheessa kokeilla. Voisi nimittäin ainakin kuvitella, että nopeat kiihdytykset ratakäyrän muutoskohdissa ovat paha paikka ohuille terille.

fixaaja

Isopropanolia saa jokaiselta huoltoasemalta..Bensiinin jäänesto on melkopuhdasta IPA:a..Ne pikku lisäaineet ei varmaan haittaa työstöä

Nirko

Lainaus käyttäjältä: PekkaNF - 30.03.11 - klo:22:37

Sorvatessa olen huomannut juuri em. kuvatun ilmiön ja alussa ajattelin että nyt kun se "hitsautuu", niin on liikaa kierroksia (vähä niinkun muovi) ja kierroksia alennettaessa ongelmat kasvoivat. Eli kyllä lopulta kolikko tipuu: Lisää kierroksia jos terään tulee irtosärmää. En ole onnistunut saamaan alumiilla liikaa kierroksia, rosterilla kylläkin.


PekkaNF

Se irtosärmä (built-up edge)... johtuu yleensä liian pienestä lastuamisnopeudesta.
Työkalun geometria, pinnoitteet, leikkuuneste vaikuttavat myös irtosärmän muodostumiseen.

Ruostumattomat ovat irtosärmälle herkkiä 140-180 m/min alueella, alle 125m/min sitä ei juurikaan muodostu. Vauhdin lisäys niin irtosärmän muodostuminen loppuu 200m/min jälkeen.


Alumiinille pinnoittamaton työkalu etenkin kiilloitetuin lastu-urin on paras vaihtoehto.
Pinnoitus pyöristää ("tylsyttää") terävän leikkuusärmän.
On muutamia pinnoitteita jotka toimivat hyvin alumiini työkaluissa.. Timanttipohjaisia, Krominitridiä, jne.
Alumiini vaati "liukkaat" työkalut..

Tomy

Lisäänpä tähän hiukan kokemuksiani juuri merialumiinin työstämisestä harrastelijavehkeillä, kun olen sitä viime aikoina paljon tehnyt pienillä terillä.

Sinolin runsahko käyttö on ehdottoman tärkeää. CRC:t ja WD-40:t kannattaa unohtaa heti kättelyssä. Niistä ei ole mitään havaittavaa hyötyä.

Hyvälaatuinen kirkas HSS terä näyttäisi toimivan parhaiten, mutta itse olen käyttänyt TiAin pinnoitettua terää, koska se kestää merkittävästi pidempään. Sen kanssa ei kuitenkaan voi jyrsiä hetkeäkään kuivana, vaan Sinolia pitää olla koko ajan. Alumiinille tarkoitetulla kirkkaalla HSS terällä onnistuu varovaisilla arvoilla työstäminen kuivanakin, mutta jälki on Sinolia käytettäessä merkittävästi parempi.

Sorotecin alumiiniterät ovat ok. Pienet terät ovat kuitenkin niin ohuella varrella, että varsi ilmeisesti joustaa jonkun verran, mikä näkyy työstöjäljessä. 6mm varrella oleva 2mm terä tekee parempaa jälkeä kuin 2mm varrella oleva.

2mm terälle olen käyttänyt arvoja 25000RPM ja 200mm/min. Esimerkiksi 1.5mm levyn voi jyrsiä yhdellä ajolla ja jälki on veitsenterävä molemmin puolin.

Kappaleen kiinnitys on myös tärkeää hyvän jäljen aikaansaamiseksi. Levyn väreily aiheuttaa helposti rosoista reunaa. Aikaisemmin käytin paljon kaksipuoleista teippiä, kuten tämän ketjun aloittajakin ilmeisesti. Se on mukavan helppo kiinnitystapa, joka kuitenkin aiheuttaa ongelmia, kun kappaleesta leikataan läpi. Teipin liima-aineet tarttuvat terään mistä seuraa terän tukkeutuminen ja huono leikkuujälki. CRC estää tehokkaasti liiman tarttumista terään, mutta ei toimi hyvänä leikkuunesteenä alumiinille. Sinoli ei irroita liima-aineita tehokkaasti. Jos kappaleeseen tulee reikiä, josta sen voi kiinnittää alustaa, toimii ruuvikiinnitys teippiä paremmin. Tukevampi kiinnitystapa parantaa myös työstöjälkeä. Pienet täpätkin voi jättää, mutta ne aiheuttavat tietysti lisää työtä, kun ne pitää hioa pois. Itselläni teippikiinnitys on jäänyt viimeiseksi vaihtoehdoksi, jos kappale joudutaan leikkaamaan kokonaan levystä irti.

senaattori

Yks vaihtoehto o INDUSTOL PE2 ( ole n käyttäny sitä alumiini kaiverrukses ja hyvi o toiminu). Sitä voi tilat Altialta, laatikos muistaakseni 12x1L pulloi. Olisko ollu viimeks listahinta 5,45€/L +alv+rahti. O vahvast denaturoituu, et viikoloppujuamaks siit ei oo.....
Reijo Martinpoika Tuomala

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk