Sumore SP2209

Aloittaja porepe, 19.02.11 - klo:21:37

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

porepe

#15
On siinä tuollainen Bernardon peltijalka alla...

Z-akselin ruuvi ja laakeroinnit paikoillaan ja karalaatikko kiinnitetty takaisin Z tolppaan... Ei ihan käsineen jaksa koplingista vääntää karaa ylös, mutta ei se paljon puutu  ;D
Kuvia lisätty picasan alle...

Nyt alkaa moottoripukkien suunnittelu...

Edit Klo:23:08

No niin... Nyt on moottori pukkeja mitoiteltu ja huomenna pitää mennä käymään Romiksella tai Rautakaupassa hakemassa 120mm alumiini akselia 0,5m pätkä...
Saa sitten yhdestä palasta sorvattua ja jyrsittyä nuo pukit, eikä tarvitse rakennella levy/pultti härpättimiä... Eipä tule säätöjä, mutta taatusti tulee koplingit suoraan ja keskelle...

Y-akselia pitää vielä hieman miettiä, kun käsiveivi jää puuttumaan, tai sitten täytyy toteuttaa tuo MPG pyörä niin, että sitä pystyy käyttämään ilman tietokonetta...

Petri Junnila
Mynämäki

porepe

Ihanan kallista ;)

Just tilasin pyöreää 120mm:stä alumiini umpijöötiä moottori pukkeja varten...
X- 120mm x 100mm
Y- 120mm x 120mm
Z- 120mm x 80mm

Kolme palaa yhteensä noin 30cm ja 10Kg eli maksaa 60€ alv0%
Petri Junnila
Mynämäki

Raakakone

Voi olla että löytää romikselta sopivaa alumiinia edukkaaseen hintaan..
Allekirjoittanut osui joskus puoli ilmaisen trukkilavallisen eteen joka oli ladattu täyteen "laatu alumiinia"..

Olen kyllä käyttänyt tuota Mänttässä olevaa apollo-metalssia.. nykyistä
ThyssenKrupp-materialsiakin..
Sieltä tuli tilattua 6082 ja 7075 alumiinia..

Ja kyllä.. halpaa kuin saippua..  ;D
Pitää pyrkiä täydellisyyteen... silloin on pieni mahdollisuus, että tulee edes välttävä.
-Raakakone-

porepe

1 kuvassa koneistamattomia 6062 tai 6082 akselin pätkiä ( halkaisija 130mm) ja toisessa kuvassa hieman työstettynä. Toisessa kuvassa on  Z-akselin stepperipeti/ koplingin suojus... Reijät vielä poraamatta ja jengat tekemättä muuten tuo on mitoissaan...

Lisätty kuvia myös tuonne->https://picasaweb.google.com/Porepe76/SumoreSP2209?feat=directlink
Petri Junnila
Mynämäki

porepe

Edistystä on tapahtunut... Ohjain kiinni testipiuhoihin ja MPG pyörällä tuli ajeltua Z-akselia ylös alas ilman tietokonetta... Eli siis A pulssi steppiin kiinni ja B Dir:iin..
Ja eikun veivaten....  Pasific:in ohjaimiin ei ollut minkäänlaista ohjtta virranrajoituksen säätöön ja ensin niistä ei irronut kuin vaivaiset 0,5A  ???

Pienen pähkäilemisen jälken löysin kolme monikieros potikkaa kortilta,  joista päättelin 2:den vaikuttavan virtaan ja näin ne tekivätkin... Nyt on Z-akselin virtaraja 5,5A ja voimaa tuntuu olevan...

Pitää vain muistaa lukita aina Z:n johde ennen virrankatkaisua, muuten tulee karalaatikko pöytään jotta heilahti ;D
Petri Junnila
Mynämäki

Raakakone

Vai alkoi kone jo rokkaamaan.. hei palauta vaan maanpinnalle jos kuulostaa
ihan typerältä mutta olisko tuohon z-akselille mahdollista rakentaa solenoidilla toimiva lukitus..
Niin että kun virta katkaistaan solenoidin jousi voittaa ja lukitsee johteen painamalla tai ruuvin esim menemällä"rattaan" tms. väliin?

Auttaiskohan jos tekisit karalaatikolle vastapainon tai kaasujousen kompensoimaan painoa?

Tai viimeiseksi vahvasta kumista jotkut pohjaanlyöntinatsat?

Voi olla kohtuu v***tus jos niittaat jonkin söpön avarruspään solmuun  ???
Pitää pyrkiä täydellisyyteen... silloin on pieni mahdollisuus, että tulee edes välttävä.
-Raakakone-

Maukka

Mitä mallia on nuo pacific ohjaimet ? millainen viertalähde on käytössä?

porepe

Lainaus käyttäjältä: Raakakone - 24.02.11 - klo:23:45


Voi olla kohtuu v***tus jos niittaat jonkin söpön avarruspään solmuun  ???

Ei taida kohtuullisuus siinä piisata  >:(  Siksi purin illalla vielä yhdestä Yaskava:n vanhasta 400w:sta DC servosta jarrun ulos ja ajattelin sen istuttaa tuonne moottori pukin sisään... 24v kun syötää jännitettä, niin jarru vapautuu ja virta kun katkeaa, niin lyö leveyn kiinni...

Kuvassa oikealta vasemmalle. Jarrun säädettävä päälilevy, jarrulevy ja itse jarrun sielu, eli pohja, jossa 24v:n käämi ja joka vetää alimman lautasen itseensä kiinni vapauttaen tilaa jarrulevylle...

Petri Junnila
Mynämäki

porepe

#23
Lainaus käyttäjältä: Maukka - 25.02.11 - klo:10:11
Mitä mallia on nuo pacific ohjaimet ? millainen viertalähde on käytössä?

Ohjain on mallia 5410-002. Sietää 75V ja 5A... Tällähetkellä testiajossa käytössä vain 24V.

Teetin joskus Hifi vahvistinta varten Trafotekilla tuollaisen 2x30v 2000VA:n muuntajan, joka painaa 30Kg... Tuo olisi tarkoitus laittaa potkimaan pasific:in ohjaimia... Toisio käämit on käämitty 2x3mm:n lattakuparista  ;D EI SULA

Edit. Voi olla että joudun laittamaan käämit rinnan ja käyttämään 42V:n jännitettä... Tuo kun puskee hätäisesti laskettuna 85V tasasuunattuna ja sarjaan kytkettynä  :(
Petri Junnila
Mynämäki

saulij

Lainaus käyttäjältä: porepe - 24.02.11 - klo:23:01

Pitää vain muistaa lukita aina Z:n johde ennen virrankatkaisua, muuten tulee karalaatikko pöytään jotta heilahti ;D

Millanen moottori Z-akselilla? Välitys? Z-akselin paino?

Mulla z-akseli painaa n. 50 kg. 20x5 ruuvi kuulajohteet. 10Nm stepperi 1:2,5 välityksellä. Pysyy ylhäällä. Jos remmin ottaa pois, tulee alas.

Sauli

porepe

Vältys on 1:1 ja vääntöä on 10.6Nm. Ei pysy ylhäällä ilman jarrua...
Kuvia lisätty picasan alle.....
Tuossa yksi lisää tänne... kuvassa on Y-akselin motti ja sen peti...
pedin sisällä kaksi viistokuulalaakeria ja niiden välysten säätö, sekä spirali koplinki.

Petri Junnila
Mynämäki

porepe

Sähkökeskusta kasailtu viikonloppuna vanhaan serverikoteloon...
Huomenna pitää käydä sähkökaupasta hakemassa lisää automaatteja ja muuta sälää...

Lisätty kuvia myös tuonne https://picasaweb.google.com/Porepe76/SumoreSP2209?feat=directlink
Petri Junnila
Mynämäki

porepe

#27
Keskukseen tulee vielä neljäs ohjain.
Muuten rupeaa keskus oleman jo "keskuksen" näköinen :)
Muutama rompe vaihtaa vielä paikkaa( selkeyden vuoksi ) keskuksessa , kuten logiikka ja relekortit. Jokasen ohjaimen viereen tulee vielä lisä konkat antaman potkua...

Karaa on ajamassa ABB:n 2,2Kw 3 vaih tamu.
Keskuksessa tällähetkellä olevat jännitteet AC 3x400v(Kara) ja 230v(pumput).
Sekä DC 68v/20A(Stepperit), 24V/1,5A(Releet),12V/10A(Ohjaimet) ja 5V/10A(ohjaus)

Keskuksen hanurista löytyy päävirtakytkin ja 6x Netric:in speakon liittimiä moottoreiden etc. kytkentää varten...

https://picasaweb.google.com/Porepe76/SumoreSP2209?feat=directlink
Petri Junnila
Mynämäki

Raakakone

Mitä meinaat tehdä sillä A-akselilla? Pyöröpöytä?
Ja kyllä on hienosti järjestetty.. Näyttää ihan "factory made:lta"  ;D
Vaikken mikään olekkaan arvostelemaan ,niin paria kaappia mäkin olen katsellut.. (voimalaitoksella töissä)
Pitää pyrkiä täydellisyyteen... silloin on pieni mahdollisuus, että tulee edes välttävä.
-Raakakone-

porepe

#29
Neljäs ohjain tulee harmoonsen vaihten ajamiseen eli A-akseliksi...
Kamoja järjestetty uusiksi... koitan pistää päivitettyjä kuvia tänään tai huomenna picasan alle...

Edit Klo 23:40...

Ensilikket otettu X-akselilla 8), kun testailin keskusta...
Suunta ja pulssitus MPG pyörällä....

Suurimmat keskeneräisyydet keskuksessa ovat Tamu+Tamun ohjaus, Logiikka, Turvapiiri ja relet/Kontaktorit.... Eli kokonaisvaltaisesti sanottuna ohjaimet ja virransyöttöpuoli ovat kunnossa ja muuten  keskus on kesken  ;D
Petri Junnila
Mynämäki

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk