Ison CNC-jyrsimen modernisointi ja kunnostus

Aloittaja JH-Q, 17.08.10 - klo:09:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JH-Q

Tuo bridgeport on jäämässä hieman pieneksi liikkeiltään ja tukevuudeltaan, niin aloin kattelemaan hieman isompaa cnc-jyrsintä. Tämmönen sitten tuli vastaan ja lähti vielä sopuhintaankin  :)

Kone siirretään varmaankin ensi viikon aikana tänne mun pajalle, jolloin voin laitella lisää kuvia ja vähän ihmetellä sitä.

Eli siis, kone on seissyt varastossa kahdeksan vuotta, sinä aikana siihen on kytketty virrat ja testattu että kara ja servokäytöt toimivat ongelmitta. Ohjaus on kuitenkin aivan kivikautisen oloinen Numerik CNC-H 646, jossa näkyy vain rivi koodia kerralla. Tilalle on tarkoitus vaihtaa modernimpi LNC:n ohjaus. Kone saa myös kunnolliset suojat ympärilleen, sekä järeämmän leikkuunesteensyötön.

Kone on rakenteeltaan varsin kiintoisa, pöytä tekee X:n sekä Z:n liikkeet, ja kara on kiinni puomissa joka toimii Y-akselina. Kone on periaatteessa vaakakaraiseksi rakennettu, ja siihen saa kiinni käännettävän pystyjyrsinpään, joten karan etäisyys pöytään ei ole kummoinen (~500mm). Pitää miettiä jos tuohon saisi myöhemmin askarreltua 150 tai 200mm korokepalan. Karanteho on 15kw, ja se on varustettu hammasratasvaihteistolla, joten pikaisesti laskettuna teoreettinen maksimivääntö on käsittämättömät 4000Nm  ??? Ei pitäisi puhti loppua kesken. Kone on myös melkoisen järeää tekoa ja kookas (vrt. tynnyriin kuvissa). Tilantarve taisi olla n. 4500x2500x3000,

Vähän speksiä koneesta:
WMW Heckert FQW400
Vuosimalli 1985
Valmistusmaa Itä-saksa
Liikealueet XYZ 1190x530x540
Pikaliike XY 10m/min
Pikaliike Z 5m/min
Pöydän ala 1600x400mm
Pöydän kantavuus 1500kg
Karan kartio ISA 50
Karan kääntö +/- 45 astetta
Karanopeudet 35,5-1800 k/min
Kokonaisteho 23kW
Koneen paino 5500kg











JH-Q

#1
Saatiinkin kone siirrettyä jo nyt. Ajettiin ilman pressua Suolahti-Vantaa, tuuripelillä vältyttiin sateilta  :)

Meinasi nostoa varten varatusta isosta trukista loppua voima kesken, niin jouduttiin ottamaan isolla hiabilla varustettu auto konetta nostamaan.









Elektroniikat on tosi karun näköisiä, mutta ilmeisesti toimivia (kuinkahan kauan...?) Näitä varmaan tulee rakenneltua aika perusteellisesti uusiksi, huomenna Jonnen kanssa katellaan hieman että mitä kannattaa vaihtaa ja mitä ei.







Servomoottorit ovat 130v/28A, ja varsin järeitä nekin. Servoilta menee leveällä hammashihnalla toteutetut alennusvälitykset ruuveille. Akseleilla on kuularuuvien päässä 10000 pulssia/kierros resolverienkooderit, ja ruuvien nousu on 10mm, joten resoluutio on 1µm.



Z-akselin kuularuuvi, sekä pöydän kevennyssylinteri ulottuvat koneen pohjan alapuolelle... Pitänee kehitellä jokin kekseliäs jalusta minkä päälle heivaa koneen.



On tuo #50-kartio hieman tukevampaa tekoa kuin bridgeportin #30...



Pitihän koneen päältä mennä ruuvaamaan peitelevy irti, ja katsoa mitä sen alta löytyy... Siistikuntoisia rattaitahan siellä oli.




micic

Mor!

Kattelinki että oli tutun näköönen vermes.
Juurikin samanlaasta vekotinta kävin kattomassa tuossa pari viikkoa sitten, ja modernisointi oli mielessä sieläkin.
On se hurjannäkööstä tekniikkaa.. uusiksi vaa jos vähäkää pitää töitä tehrä tuolla. 8)

Jonne

Lainaus käyttäjältä: micic - 25.08.10 - klo:19:57
Mor!

Kattelinki että oli tutun näköönen vermes.
Juurikin samanlaasta vekotinta kävin kattomassa tuossa pari viikkoa sitten, ja modernisointi oli mielessä sieläkin.
On se hurjannäkööstä tekniikkaa.. uusiksi vaa jos vähäkää pitää töitä tehrä tuolla. 8)

Kävin tuota J-HQ:n konetta katsomassa ja kartoittamassa modernisointiin tarvittavia komponentteja.

Osui silmään tuosta ohjauksesta sellainen piirre, että se on rakennettu länsimaalaisista komponenteista. Käsittääkseni DDR:öön ei missään vaiheessa saanut tuoda länsimaista elektroniikkaa, joten voisi olla mahdollista osien tulleen Trabantin takakontissa luvattomasti. Vastaavan jutun olen kuullut DDR:sistä UNION työstökoneista, joihin kuulemma salakuljetettiin oli Heidenhain ohjaukset Checkpoint Charlien ohi...

Tiedä sitten onko kyseessä urbaani legenda... Ehkä todennäköisempää että koneisiin asennettiin Eurooppalaiset sähköt länsipuolella olevan välittäjän toimesta...


J-HQlle: En ehtinyt soitella niistä servoista. Servot ja käytöt tulevat mulle testiin ensiviikosta. Soittele vaikka huomenissa...
Delta Electronics -tuotteet www.thelentech.fi - Blogi ennenmikrotietokoneita.blogspot.fi

JH-Q

#4
Onpahan kiirettä pukannu tässä. Noin 60-80h tulee viikossa vietettyä verstaalla, onpi emännällä kestämistä siinä...  :P

Ottakaas mukava asento jakkaralle ja sipsipussi esiin, sillä nyt riittää stooria ja kuvia.

Suunnitelmat alkaa pikkuhiljaa hahmottua. Koneesta tehdään 4-akselinen, ja siihen rakennetaan myös suurnopeuskara ja 4-akselihöyläyspää (Nämä värkätään heti kunhan kone saadaan pelaamaan 3-akselisella, olisi yksi aika tuottava keikka jota varten tarvitsee nuo apulaitteet valmistaa)

Kaikki sähköt tehdään uusiksi. Vanhaa sähkötekniikkaa jää jäljelle vain:
-15kw karamoottori
-0.18kw voitelupumppujen moottorit x2
-0.55kw  ??? työkalun irroitusmoottori x2

Akseleita liikuttamaan tulee 4kw/21Nm/2000rpm AC-servomoottorit Jonnen kautta. Nämä muuten painavat 60% vähemmän kuin vanhat 14.3Nm servot...

Leikkuunestejärjestelmään tulee noin 150-litrainen säiliö sekä kunnolla painetta ja virtausta tuottava pumppu. Koneen ympärille rakennetaan 4.2x1.1x2.3m pelti/polykarbonaattikoppi suojaamaan käyttäjää nesteeltä ja kuumilta lastuilta.

Karalle olisi tulossa foorumilaiselta 18.5kw taajuusmuuttaja, kunhan se hänen käytöstään vapautuu. Tämä siksi että saadaan käynnistusvirroista kohtuullisia, että 63A sulake kestää. Koneen kyljessä on suosituksena 125A sulakkeet...

Halliin joutuu vetämään 63A nallit ja piuhat, vai pitäisiköhän samantien laittaa 100A kun kerta tehdään? Tulee tuo 63A:kin äkkiä vastaan jos käyttelee useampaa konetta yhtäaikaa.

Maalien raaputtelua, servot jo irrotettu.









Sähköjen purkamista. Romuttamolle meni 61kg piuhaa. Vanha ohjaus ja logiikkapuoli lahjoitettiin Jonnen NC-museolle. Koneesta löytyi ihan käsittämättömän monimutkaista ja huonoa sähkötekniikkaa. Siellä oli relelogiikkaa, maihin lyöneitä piuhoja ym ym.. Kaikki tietysti grafiitinharmaan pölyn peitossa ja tuoksuivat ihanasti DDR:ltä (ns. sähköisen savun haju)







Koneelle piti tehdä tämmöiset jalustat, ettei Z:n kuularuuvi ja vastapainesylinteri ota maahan kiinni. Heppailin nuo ite pienellä valovirtamigillä ja heitin amiskaan jossa vetivät voimakkaammalla koneella paksut saumat. Painoa noilla on 70kg/kpl, ja pituutta 1650mm. Koneen alle tulee 9kpl kumitassuja, joista jokainen kantaa 2000kg. Ajattelin että on parempi hieman ylimitoittaa nämä, sillä kun konetta lasketaan jalustalle niin paino tuskin jakautuu tasaisesti tassuille.



Karan moottori.



Johteenpyyhkijät irrottelin, putsailin ja kuluneet menevät vaihtoon. Suurin osa on vielä ihan hyväkuntoisia, mutta osa tarvitsee tehdä uusiksi. Löytyisikös palstalta ohutpeltiseppää joka voisi tehdä 0.05mm jousiteräksestä muutaman uuden pyyhkijän?



Maalia pintaan. Tuossa on yksi kerros teknoplast-maalia melko puhtaaksi raavitun valuraudan päällä. Hyvin peittää.  :)



Y-akseli ääriasennossaan



X-akselin ääriasennot
1200mm liikematka kunnes ottaa koviin rajoihin kiinni





X-akselin kuularuuvi, 10mm nousulla. Halkaisijaa en mitannut, mutta kyllä se melkeen ranteen paksuinen on.



X-akselin johteensuojien kunnostusta. Tuo vasemmanpuoleinen oli yhtä hirveän näköinen kuin oikeanpuoleinen, mutta pieni vasaralla suoraksi naputtelu ja uusi maalipinta teki aivan ihmeitä.



Kone näyttää bout tämänlaiselta tällä hetkellä. Tosin tuohon sähkökaappiin olen saanut jo ovet paikoilleen,



Tässä varmaankin ensimmäinen kuva mistä hahmottaa miten järjettömän kokoinen tuo kone oikeasti on. Kulmapään painoksi taisi olla speksattu 300kg  ???



Pöytä näyttää enemmän alasimelta kuin tarkkuuskoneen pöydältä. Siitä ei pääse yli eikä ympäri. Laskin pöydästä 53 reikää ja kuoppaa, työstökonetta ei kyllä tälläiseen jamaan saisi päästää... Tosin annettakoon nämä anteeksi edellisisille käyttäjille kelvottoman vanhan ohjauksen myötä. 

Tähän on jo suunniteltu ratkaisu millä se saadaan suoraksi:

1. Kun koneen servot ja kara on saatu toimimaan, avarretaan pöytään poratut reiät tarkkamittaisiksi ja pyöreiksi.
2. Jyrsitään jyrsintapilla pöytään 6kpl noin millin syvyisiä referenssikohtia
3. Sorvataan tarkkamittaisia valurautatappeja reikien täyttämistä varten
4. Pöytä irroitetaan ja viedään jonnekin jossa on vielä isompi jyrsinkone
5. Shimmataan pöytä suoraan isomman jyrsinkoneen pöydälle, kellottaen kohdassa 2 tehdyistä referenssikohdista.
6. Jyrsitään pöydästä 3mm pois, jolloin saadaan ison tasojyrsimen jättämät kuopat pois.
7. Asennetaan valurautatapit reikiin niin että ne pohjaavat ja niistä jää 0.1-0.2mm pöydän pinnan yläpuolelle
8. Kellotetaan pöytä tasohiomakoneeseen kohdassa 6 tehdystä jyrsitystä pinnasta
9. Hiotaan pinta tasaiseksi.


stenberg

Hyytävintähän tässä koneessa on, että se ajaisi melkein jokaisen foorumilaisen koneen lastukasaksi yhdellä koodirivillä  :) Saatko edes työkalun kiinnitettyä ilman ketjutaljaa tuohon karaan? Ei voi kuin nostaa hattua tälle koneelle ja motivoituneisuudellesi.

ttontsa

moron

mitähän tuumaa pöydän kansi tosta 3mm hionnasta?? riittääkö pinnassa karkaisusyvyys, että jää vielä kovaksi? Onko niin massiivinen paksuudeltaan ette vedä koko kantta kieroksi? mm Kiinan paskassa jännityksnepoistohehkutukset on tasan tarkkaan jätetty heikolle huomiolle ja kun sisäisiä jännityksiä sisällään hautovasta kannesta liipastaan lastu pois ni tulos on banaani. Varmaankin oot jonkin työstökonekorjaamon kanssa jo pähkäilly asia, tuskin sentää eka kone jolle tehään kansiremonttia?? Muutenhan ei voi tuumailla kun että on miehellä aika munakas kone.. voiko jopa paukutella henkseleitä että ommistaa foorumin suurimman.. työstökoneen??  :P
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

JH-Q

Lainaus käyttäjältä: stenberg - 26.11.10 - klo:20:09
Hyytävintähän tässä koneessa on, että se ajaisi melkein jokaisen foorumilaisen koneen lastukasaksi yhdellä koodirivillä  :) Saatko edes työkalun kiinnitettyä ilman ketjutaljaa tuohon karaan? Ei voi kuin nostaa hattua tälle koneelle ja motivoituneisuudellesi.

Koneen sisuksista löytyi lastuja jotka on tullut tasojyrsinnästä noin 10-15mm lastunpaksuuksilla...  :)
Kevyet työkalut kuten poraistukan, jyrsinholkki-istukan ja pienet tasojyrsimet kyllä varmaankin saa yhdellä kädellä paikalleen kun painavat alle 10kg. Isoja teriä varten teen varmaankin hammaskiskosta ja hammaspyöristä kevytrakenteisen "tunkin" jolla ne saa nostettua karalle.

Lainaus käyttäjältä: ttontsa - 26.11.10 - klo:22:34
moron

mitähän tuumaa pöydän kansi tosta 3mm hionnasta?? riittääkö pinnassa karkaisusyvyys, että jää vielä kovaksi? Onko niin massiivinen paksuudeltaan ette vedä koko kantta kieroksi? mm Kiinan paskassa jännityksnepoistohehkutukset on tasan tarkkaan jätetty heikolle huomiolle ja kun sisäisiä jännityksiä sisällään hautovasta kannesta liipastaan lastu pois ni tulos on banaani. Varmaankin oot jonkin työstökonekorjaamon kanssa jo pähkäilly asia, tuskin sentää eka kone jolle tehään kansiremonttia?? Muutenhan ei voi tuumailla kun että on miehellä aika munakas kone.. voiko jopa paukutella henkseleitä että ommistaa foorumin suurimman.. työstökoneen??  :P

Karkaisua ei pöydän pinnassa kyllä ole lainkaan, ihan viilanpurtavaa tavaraa se on. Pöydän johteet ovat kyllä karkaistut, mutta koneen rungossa olevat johteet vaikuttavat pehmyiltä. Manuaalissa kyllä oli mainintaa että karkaistuja johteita olisi saanut lisävaruteena.

Onhan tuolla koneella ollut 25v aikaa tasata jännityksiä, ja valurauta kuitenkin on aika stabiili matsku. Uskon että siitä ihan hyvä tulee, mutta täytynee konsultoida jotain itteä fiksumpaa vielä ennenkuin sitä ruvetaan plaanailemaan..

Jussik

Terve

Kyllä tuolla ikää jo jännitykset on suurimmaksi osaksi poistunut.
Ja koska kyseessä valurauta, eikä teräs, niin jännitykset ei väännä osaa niin pahasti.

Riittäisikö koneessa liikkeet plaanaamaan oman pöydän?
Hommaisi vain lainalle riittävän leveä kruunun ja muutamalla ajolla uusi pinta.

Vai jäikö multa nyt jotain huomaamatta??

viilari

Jos meinaat pöydän itse plaanata,niin mulla on joutavana # 50 kartio 200 mm laipalla.Siitähän voisi plaanaustyökalun tehdä.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk