Koordinaatistot & kappaleen asemointi

Aloittaja JuhaV, 26.12.09 - klo:14:06

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JuhaV

Tervehdys,

Olisiko alan ammattilaisilla vinkkiä siihen, miten kätevimmin työstettävä kappale asemoidaan jyrsimen pöydälle ?
Esimerkkinä voisi olla vaikka kappale, jota cnc-työstetään molemmin puolin eli kesken homman kappale pitää irrottaa, kääntää ja kiinnittää uudelleen pöydälle. Usein kappale on vielä tuossa vaiheessa sen muotoinen, että sen ulkoreunoilta ei oikein saa helposti tarkkaa paikkaa määritettyä.

Pöydän itsensähän saa kyllä asemoitua vaikkapa riittävän tarkoilla mikrokytkimillä absoluuttisesti, mutta sitten tulee ongelma siinä että kappaleen voi kiinnittää pöydälle eri kohtiin ja kaiken hyvän lisäksi vieläpä vaikka vinoon x- ja y-suuntiin nähden.

Omalla cnc-muunnetulla Optimum BF20:llä ajellessa tämä tuntuu olevan jatkuva ongelma jota en ole osannut itseoppineena koneistajana oikein ratkaista koska alan peruskurssit ovat jääneet käymättä.

Työstökoordinaatiston "siirtely" Mach 3:ssa on hallinnassa, mutta miten varmistatte sen että kappale on "suorassa" vaikkapa x-akselin suuntaisen liikkeen kanssa ?

Periaatteessahan kappaleen sijoittamiseksi kohdalleen tarvitaan vain yksi kiintopiste ja lisäksi tarkka kulma xy-tasossa.
Tuon yhden pisteen saa kohdilleen kun laittaa teränpitimeen sopivan piikin ja ajaa sen haluttuun pisteeseen. Mutta miten tuon kulman saa oikeaksi ?

Tuntuu menevän kohtuuttomasti aikaa tuon asemoinnin tekemiseen ja itse työstö onkin sitten nopeampaa. Kaikki vinkit otetaan mieluusti vastaan.

Terv. JuhaV


porepe

jos teet paljon samanlaisia / vastaavia kappaleita, niin tee jigi jonka kiinnität pöytään ja jossa on vasteet, ohjaintapit tms. Samassa jigissä voi olla vaikka kuinka monta vastepintaa, joiden koordinaatit ovat muistissa paperilla...

Jos jigissä on vaikka 3 paikkaa rintasin, niin ensimmäisessä paikassa yläpinnan koneistus, toisessa alapinta ja kolmannessa jotakin muuta.   

Tällainen jigi myös mahdolisataa sarjatyön tekemisen, jos ohjelma tehdään niin, että-se ajaa kaikki 3osaa kerralla ja kun ohjelma on valmis, niin kappaleet siiretään pykälän vasemmalle... Eli kolmosesta tulee valmis pala ulos ja ykköseen pistetään raaka-aihio.  Toki samassa jigissä voi olla vaikka 20 paikaa, jos kappaleet ovat pieniä.

Pöytään suosittelisin ajamaan uran Y-akselin suuntaisesti, jolloin sopivilla kiilateräksen pätkillä saat erilaiset jigit,pyöröpöydät,jakolaitteet,puristimet,tms  aina samaan kohtaan ja kulmaan pöytään kiini. Eli jokaiselle jigille/ kiinnitysjärjestelmälle  tulee oma ofset, joka on aina sama, vaikka jigi olisi välillä hyllyssä. Ei tarvitse jokakerta mitoitella nollapisteitä paikoilleen.

En tiedä auttoiko tämä ongelmaasi, mutta kysele lisää jos on tarvis :) 
Petri Junnila
Mynämäki

porepe

X- akselin mukaineen suuntaus karkeati. Optissa taisi olla 12mm t-uratpöydässä, joten ota riittävän pitkä pätkä 12mm kiilaterästä, pistä se T-uraan niin että yläreuna jää pöydänpinnan yläpuolelle. Nyt aseta työstettävä kappale kiilaterästä vasten ja kiristä kappale tähän.

Jos tarvitset satkujen tarkkuuksia, niin sitten alkuun t-urien suuntaiseksi ja hollä kiristys. Heittokello magneettijalalla karalaatikon kylkeen kiinni ja kellota kappaleen linjaus haluttuun toleranssiin, niin että ajettaessa x-akselia edestakaisin heittokellon lukema pysyy tietyissä rajoissa :)
Petri Junnila
Mynämäki

JuhaV

Kiitosta porepe,

Noista x-akselin suuntaisista T-urista olen suuntausta jo ottanutkin, mutta pitääpä tehdä niihin tiukasti paikoilleen sopiva suuntauspala jonka voisi vaikka kevyesti koneistaa sivustaan tarkkaan oikean mittaan jotta x-linjaus on aivan varmasti suora. Samaan palaanhan voisi pultata sitten myös poikkipalan suoraan kulmaan y-suuntaan.

Y-akselin suuntaisia matalia uria voisi pöytään tosiaankin myös muutaman ajaa niin silloin myös tuon suunnan saa helposti kohdilleen. Yhdessä x-akselin kanssa "suorakulman" saa silloin tosiaan helposti oikeaan ja aina samaan paikkaan. Tämä oli hyvä vinkki. Eipä ne muutamat urat y-suunnassa siinä pöydässä mitään haittaa.

Eipä tule juuri sarjatuotantoa tehtyä, vaan osat ovat lähes aina yksittäiskappaleita. Tarkkuusvaatimuksetkaan eivät ole kummoiset, joten mittakello tulee aika harvoin otettua esille ;)

Terv. Juha

PS. Näyttää Mach 3:ssa olevan mahdollisuus laittaa korjaus myös koordinaatiston kierrolle suhteessa xy-origoon. Eli silloinhan periaatteessa jos kappaleen origo-pisteen laittaa kohdilleen vaikka jonkun reiän avulla, niin kappaleen kiertymän mittaamalla saisi työstökoordinaatiston kohdilleen vaikka kappale ei olisikaan "suorassa kulmassa". Taitaa vaan olla niin että samalla vaivalla kun kulman tarkasti mittaa, niin kappaleen laittaa myös suoraan. Sitä paitsi kierretty koordinaatisto ei ole ollenkaan niin selkeä lukea kuin suorakulmainen.


porepe

onkos tuo sun opti steppereillä, vai servoilla toteutettu???

Meinasin vaan että jos sulla on encooderit, tai mittasauvat käytössä, niin saat poikkiurien paikat indeksoitua satkun tarkkuudella...

Poikkiura kannattaa mielestäni ajaa keskelle pöytää ja kohdistaa koneruuvipuristimet tms siihen. Silloin niiden paikka on aina tiedossa. Useimmiten T-uraan laitettu jämti kiilanpala on ihan riittävän tarkka linjain +/- pari satasta? tuollaisella koneella kun ei muutenkaan sen tarkempaan työstöön pääse, ainakaan ihan helposti  ;D

Koneruuvipuristimien pohjaan kun  ajaa urat ja ruuvaa niihin sopivat kiilateräksen pätkät kiinni, niin penkki on aina samassa paikassa ja kiinteän leuan kulman paikat ovat tiedossa jo ennen koneistamisen aloittamista.
Helpottaa ja nopeuttaa työtä aivan pirusti. Ja jos tarvitsee erikoisleukoja, niin ne voi jyrsiä paikanpäällä, jolloin niistä tulee heitottomia, jopa silloin kun penkki on välillä ollut irti.

Kiinteät keskittimet ovat mielestäni paras ja nopein mahdollinen tapa tehdä töitä.

Jos jollakulla muulla on hyviä ideoita tähän keskusteluun, niin antakaahan kuulua  ;D
Petri Junnila
Mynämäki

tanantunari

Ei ole parempia tapoja varsinkaan jos tehdään vähänkään sarjaa, aina kaikki pienetkin sararjat mitä töissä on tehty. jyrskän pöytään on avarrettu 2 tarkkaa reikää mihin pistetään kova tappi ja siihe päälle levystä tehty jigi,ja siihe levyy on värkitty ne kiinnitykset 2 vaihetta varten. Ekan vaiheen koneistukset jo suunitellaan niin että seuraavalle vaiheelle on kiinnitys kohdat, jotka jyrstään viimesellä vaiheella pois, tai sit ne jätetään valmiiseen kappaleeseen. Esim vaihteiston kotelo niistä löytyy jo valamis vaiheessa ajateltuja kohtia mitkä on vain koneistusta varten tai sit näkyy jyrsimen jälki et jotai on otettu kyljestä pois....... näin isossa maailmassa!

tanantunari

Saatto olla vähä epä selvä selitys, muutaman oluen olen nauttinut mutta kuitenkin.

JuhaV

Opti on steppereillä, joten absoluuttiasemointi ei onnistu enkoodereilla.

Tuossa tulikin jo hyviä vihjeitä. Tuo tappihomma kuulostaa myös varteenotettavalta idealta.
Täytyy koneistaa muutama yksinkertainen mitta-apuväline tuohon kohdistukseen ja eiköhän sillä sitten pärjätä

Kiitos !

porepe

Tietysti voit optiin asentaa optiset rajakytkimet tai jotkut halvat pieniresoluutioiset encooderit, joista nappaat index pulssin talteen... eli käytät home kytkimiä niin, että indexi pulssin tulee olla aktiivinen rajakytkimen kanssa samaan aikaan, jolloin se kohta luetaan home:ksi. silloin sulla on kuularuuveilla kotiasema satkun tai parin tarkkuudella paikoillaan.

Jos vaikutti liian tyäläältä, niin sitten asennat pöytään kiinteät stopparit, joita vasten koneen veivaat ja merkitset ne ohjelmallisesti Machine home ofsetilla kotiasemaksi ja kerrot ohjelmalle, että kotona ollaan.

Noilla keinoilla saat yllättävän tarkan kotiasema määritelmän stepperikoneelle, jopa ilman ecoodereita tai muita kalliita lisälaitteita.

Pistäs muutama kuva optista tulemaan :)
Petri Junnila
Mynämäki

3-D


Moi. tein itse niin että kellotin 2kpl uutta puristinta suoraan ,suurinpiirtein pöydän käyttöalueelle tasasesti ja sen perään tein kartiosokka poraukset+kalvaukset purskujen laidoista pöytään asti.näin ei enää koskaan tarvitse enää käyttää puristimien kellotukseen aikaa ja siinä samalla asetuksella sipaisin prismat plaanaus terällä karan oletettuun 0-kulmaan.näin saat leuat varmasti suuntaisiksi karan kanssa.käytin 12mm kar.sokkia omaan

JuhaV

Ensiapuna kävin IKH:lta ostamassa paremman, metallisen suorakulman. Heti parani tarkkuudet jo sen avulla.
Sitten ajelin koneruuvipuristimeen "kalibroidut" mittapinnat joista sen saa helposti mitattua suoraan kulmaan.

Homma meni näin :
http://files.myopera.com/v2tre/albums/677830/301220091869.jpg
http://files.myopera.com/v2tre/albums/677830/301220091872.jpg
http://files.myopera.com/v2tre/albums/677830/301220091876.jpg

Tuolla metallikulmalla näkyy tuo puristin istuvan pöydälle helposti sellaisella tarkkuudella että heittoa leuan matkalla on alle kymppä, mikä riittää normaalisti. Kellolla sitten saa tarkemmaksi jos haluaa. Puristimen saa myös pöydälle asetettua mihin kohtaan haluaa.

Nyppäsin tuon puristimen pohjasta kokonaan pois kiertyvän alustan, koska CNC:ssä siten tarvitsee vain harvoin.  Kaiken varalta ajoin kuitenkin tuohon alustaankin kalibroidut pinnat :
http://files.myopera.com/v2tre/albums/677830/301220091873.jpg

Pöytään ajelin muutamaan kohtaan y-suuntaiset matalat urat, joihin tuo suorakulma napakasti istuu. Helpottaa sekin vähän suuntailua.

Sitten ajelin vielä ajankuluksi tuohon pöydälle alumiinista aluslevyn, johon koneistettavia osia voi kiinnittää ja jota voi huoletta vähän terällä hipaista tarvittaessa läpityöstöissä ilman pelkoa pöydän tärvelemisestä:
http://files.myopera.com/v2tre/albums/677830/311220091879.jpg

Näillä pääsee taas vähän matkaa.

Terv. JuhaV


Maukka

#11
Aluumiini latasta kun tekee noiden karkaistujen leukojen tilalle leuat koneruuvi penkkiin niin saa sitten lopullisen suoruuden niihin vaikka jyrsimällä. Samalla voi jyrsiä leukoihin tasoja jos tarvii esim. matalia kappaleita työstää eikä ole sopivia alus paloja. Näin kiinnittämällä voi lyhyiin kappaleisiin ajaa päätyjen työstöt penkissa myös, kun leuat tekee hieman korkeammaksi kuin koneruuvipenkki.
Eli jos kyseessa yhdeltä puolelta työstettävä kappale voi penkkissä ajaa valmiiksi viisi sivua yhdellä kiinnityksellä ja lopuksi työstää ala puolelta plaanauksella "kiinitys pinnan" pois.
Näin saa kaikki sivut suoraan toisiinsa nähden ja työstettyä tarkkoja kappaleita. Kapppaaleen muodot tosin rajoittaa jonkin verran.
Ja pehmeitä materiaaleja alu ja muovit yms. työstettäessä ei tota "kiinnitys pintaa" tarvi olla kuin muutama muutamia millejä kun työstövoimat pieniä..

JuhaV

Maukka, nuo "korkeat" aluleuat yhdellä tai muutamalla portaalla ovat erittäin hyvä vinkki !
Suurin osa työstöistä on pieniä palikoita ja noillahan niistä useimmat saa hyvin ja helposti kiinni.

Kiitos taas kerran.

- JuhaV

Maukka

#13
Joo ja sitte kun niitä tasoja koneistaa niin joku palikka puristimen väliin ja puristin kiinni niin ei tule turhia värinoitä.
Noilla alu leuoilla saa vähän hankalemmankin kappaleen kiinni kun jyrsii kiinnitettävän kappaleen muodon leukoihin.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk