Venäläisen sorvin "modernisointi"

Aloittaja nirkkow, 14.12.10 - klo:09:27

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

nirkkow

Tuli hankittua vanha venäläinen cnc-sorvi (16A20F3). Kone oli 90-luvun hulluina alkuvuosina tuotu Virosta Suomeen mutta alkuperäinen ohjaus oli ilmeisesti aika nopeasti seonnut aiheuttaen terän törmäyksen pakkaan ja terärevolverin repeytymisen irti.

Masiina oli vähällä joutua romuosaston pojille, mutta paikallinen maanviljelijä purki siitä kaiken cnc-kaman ja asensi servomoottoreiden tilalle käsiveivit. Käyttöergonomia oli kuitenkin ilmeisesti vähän kyseenalainen ilman mitta-asteikoita ja konesyöttöjä, joten kone päätyi taas puolitoista vuotta sitten myyntiin.

Ekassa kuvassa sorvi on lähdössä uuteen kotiin. Ulkoasu on aika hirveä, mutta käyttötuntimittarissa oli vain joku 600h ja, mikä tärkeintä, johteet vaikuttivat hyväkuntoisilta. Alkuperäiset CNC-osatkin löytyivät ja otettiin mukaan kuormaan.

Kahdessa seuraavassa kuvassa on kone vähän siistimmässä kuosissa. Ohjaukseksi on asennettu Jonnelta hankittu Hustin ohjaus, josta ei ole asennus- ja käyttökokemusten mukaan kuin hyvää sanottavaa. Kuvassa näkyvä Z-johtoruuvi on ainakin riittävän kokoinen, sillä paksuutta sillä on 65mm. Alkuperäiset servot, pulssianturit ja servojen tehoaste kelpasivat ainakin tässä vaiheessa, ja ne asennettiin takaisin paikoilleen. Servomoottorit on kytketty suoraan kuularuuveille, mutta välityksiä tuskin tarvittaisikaan, sillä Z-moottorikin kehittää huippuvääntöä käsittämättömät 110Nm. Revennyt terärevolveri on näissä kuvissa korjaamatta ja siitä oli ikävä kyllä hävinnyt osiakin matkan varrella.

Seuraavassa kuvassa on uudelleen rakennettu pääsähkökaappi. Ylhäällä oikealla on karamoottorin taajuusmuttaja ja vasemmalla servojen tyristoritehoaste. Alhaalla vasemmalla on servojen muuntaja, joka tuottaa tyristoriasteelle 310V kolmivaihesähköä. Oikealla näkyvät tyristoriasteen kommutointikuristimet, servojen jarruvastukset sekä päämuuntajan kytkentävirtapiikin rajoitusvastukset.

Servojen tehoaste kykenee hetkellisesti työntämään moottoreille 180A virtaa. Tehoaste näyttää antiikkiselta, mutta se on vanhanajan operaatiovahvistimilla toteutettua analogiatekniikkaa ja siten viellä suhteellisen helposti huollettavissa. Itsellä kävi pieni moka käyttöönottovaiheessa, kun muuntajan keskipisteyhdistys tehoasteelle oli toisella moottorilla rivilittimessä huolimattomasti kiinni. Pääjännite pääsi silloin kulkemaan ikävästi oikotietä piirilevyllä ja poltti vastuksen ja oparaatiovahvistimen. Palaneet komponentit pystyi kuitenkin helposti paikallistamaan ja vaihtamaan kortilla.

Viimeisessä kuvassa on korjattu terärevolveri paikoillaan. On ainakin vielä pysynyt kiinni raskaanpuoleisessakin työstössä. Tällä hetkellä on menossa koneen päällä liukuvan lastusuojuksen ja takaseinän asennus.

Tämän kokoluokan masiinassa on kyllä asiallisten turvapiirien käyttö pakollista. Koneessa on kaksikanavainen kanavavalvonnalla varustettu turvarele, joka katkaisee sekä ohjauspuolet että avaa moottoreiden pääkontaktorit. Turvapiiriin on kaksikanavaisesti yhdistetty äärirajakytkimet, hätäseispainikkeet, CNC-ohjauksen vikailmoitukset ja lastusuojan rajakytkin. Ja ohituskytkintä oven rajalle en kyllä asenna, ovat nuo teräpään liikkeet vikatilanteessa sen verran rajuja...

A Strömmer

Hei! Vieläkö sinulla on tämä käytössä.  Minulla on samanlainen, ei kuitenkaan törmännyt. Elektroniikka vain pettää, eikä ole edes kytkentåkaavioita, joten arvannet mitä tarvitsen. Olisi asinakin mielenkiintoista nähdä  toteutuksesi.
terv. A Strömmer

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk