Niksipirkka - pienen kappaleen molemminpuoleinen kiinnitys sorviin

Aloittaja ttontsa, 18.11.11 - klo:10:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ttontsa

Hep

Jos olet joskus koneistanu esm laakerisijoja molemmin puolin hammashihnapyörään missä on olake laakerisijojen välissä olet törmännyt ajatukseen että millä hemmetillä ton kiinnittää sorvin pakkaan kun leukojen minimi sisäpuolinen kiinnityshalkaisija on 56mm ja ulkopuolelta ei saa kiinni!

Ammattimieshän jolla on kaikki pelit ja pensselit  tekee työn yhdeltä puolelta yhdellä kiinnityksellä "takasorvaus"  terällä vai mikä se lienee oikea termi. Jos taas ajetaan sovitteellista reikää on tuon takapuoleisen olakkeen mittaaminen "edullisilla" mittalaitteilla karvan haastavaa, melkein mahdottomaksi luonnehtisin.

Kikka kolmonen on käyttää moisten osien kahdelnpuoleiseen kiinnitykseen kiinnitykseen lämpölaajenemista. Alumiinilla on erilainen lämpölaajenemiskerroin kuin teräksellä eli se "venyy enemmin" samalla lämpötilan nostolla kuin teräs.

Oheisessa kuvatuksessa sorviin on lyöty roska akselin pätkä ja sorvattu +0,01mm suuremmaksi kuin pyörän reikä. Töhöllö alumiini pyörälle vähän lämpöä ja heittää akselille ja kun haluaa pois niin lämmittää uudestaan.

Tarkka ahdistuksen kanssa saa olla eli liian piukan kun heität lämmöllä akselille niin prässiähän siinä sitten tarvitaan. Insinöörithän voi loistaa kalkuloimalla tarvittavan sovite/lämpöerotaulukon. Ite olin vähän liian laiska tarttuakseni MAOL:iin ja päätin että +0,005....0,01 on ihan jees.

PS. yleensä mopojen, moottoripyörien, yms polttomoottorien kampiakselin runkolaakerit lähtee vaihteiston kuorista irti samalla metodilla. Eli töhöllä pikkasen lämpöä ja kopauttaa pöytää vasten. Töhöllä kuorta lämpöseks ja puottaa uuden reikään.

A ja O on tietty oheisen laisessa liittämisessä että materiaaleilla on erilaiset lämpölaajenemiskertoimet.
Hitsaus&koneistus&Protopaja
www.tulinen.fi

saulij


mpr

Hyvä konsti :D
Mulla oli joskus vastaavanlainen homma mutta pyörä oli terästä, sorvasin tiukan tuurnan jossa lopussa lievä kartio ja painoin kärjellä pyörän paikoillen sorvauksen jälkeen vasaralla ja tapilla akseli irti pyörästä.
Kerran piti noin 2mm paksua messinki prikkaa ohentaa 0.3 mm, sorvasin akselin päädyn suoraksi ja liimasin pikaliimalla prikan akseliin kesti hyvin sorvauksen, napakalla iskulla prikan sai irti akselista.

Powered by EzPortal
SMF spam blocked by CleanTalk