Purkasin kiinan poikien 1605 kuularuuvin mutterin kun se piti pahaa rohinaa,ja epäiltiin että kuulia olisi rikki.
Työstöjälki mutterin seinässä on niin surkee ettei ole ihme kun ääntelee.
Ongelma on se että näyttäisi myös puuttuvan kuulia.
Jos on kuusi uraa ja kuulia tuli ulos 51, niin se ei oikein täsmää,osaako joku sanoa mitä niitä pitäisi olla per ura.
Yhdeksällä per ura tulis 54 kpl,joten puuttuisi kolme?
Kai
Lainaus käyttäjältä: Kai - 07.10.13 - klo:21:59
Purkasin kiinan poikien 1605 kuularuuvin mutterin kun se piti pahaa rohinaa,ja epäiltiin että kuulia olisi rikki.
Työstöjälki mutterin seinässä on niin surkee ettei ole ihme kun ääntelee.
Ongelma on se että näyttäisi myös puuttuvan kuulia.
Jos on kuusi uraa ja kuulia tuli ulos 51, niin se ei oikein täsmää,osaako joku sanoa mitä niitä pitäisi olla per ura.
Yhdeksällä per ura tulis 54 kpl,joten puuttuisi kolme?
Kai
Eikös ne pyöri siellä kahden sarjoissa joten kolme sarjaa 51/3 olisi 17 kuulaa per sarja.. itekkin pitäisi kasata yksi mutta ei vielä ole saanut aikaseksi
http://www.youtube.com/watch?v=GXdt5M8ZeoE
http://www.youtube.com/watch?v=5qbVrRYzK5U
Mä menin ilmeisesti pilaamaan sen mutterin kun rikoin sen muovitulpan ja otin sieltä niitä kuulia pois, kunnes tajusin pyörittää sen päästä ulos.
Kun katoin ton videon niin tajusin miten se kasataan.
Kai
Lainaus käyttäjältä: Kai - 08.10.13 - klo:01:35
Mä menin ilmeisesti pilaamaan sen mutterin kun rikoin sen muovitulpan ja otin sieltä niitä kuulia pois, kunnes tajusin pyörittää sen päästä ulos.
Kun katoin ton videon niin tajusin miten se kasataan.
Kai
Juuh siinä reunassa on pienet lukitus ruuvit jotka pitää sen paikallaan ja valkoinen muovi lähtee jengoilla pois.. uskoisin että niitä kumminkin saa ostettua erikseen myös kun kuuliakin saa monen koikoisia jos on vähän kulunut mutteri tai joku niin ostaa pikkasen ylikoon kuulat
Justiin viime viikolla purkasin ja kasasin kolme RM1605 ruuvia. Laitoin sisälle satkun suuremmat kuulat jolloin viimeisetkin välykset lähtivät. Kuulia saa ilmaiseksi kun pyytää ebay myyjältä linearmotionbearings2008. Tuli satkun välein eri kokoisia kuulia parin sadan pusseissa. Itse laitoin sisään nyt 3,17mm kokoiset kuulat.
Samalla viimeistelin sorvissa hiomalla ruuvin päät. Lopuksi vaihdoin päihin japanilaiset THK:n laakeripesät. Kiinan laakeripesät laitoin verkonpainoiksi. Näistä sain aikanaan rahat takaisin laatunsa takia.
Kyseisessä mallissa kuuluu olla 3x17 eli 51kpl kuulia. 54kpl jos saat mahtumaan, niin tuskin pyörii koko ruuvi enää. Jokaisessa kuulakanavassa on hyvä olla n. yhden kuulan kokoinen elämisvara. Muutaman kuulan "puute" ei vaikuta tarkkuuteen, vaan lähinnä mutterin kykyyn kantaa voimaa.
Omissa ruuveissa ei ole tuota valkoista rengasta, vaan kumiset tiivisteet ja lukkorengas pitää ne paikoillaan.
Itse kasasin niin, että ensimmäiseen kuulakanavaan vaseliinin avulla kuulat paikoilleen (vaseliinin avulla kuulat tarttuu kätevästi uraansa), sitten mutteri varovasti ruuvin kierteelle. Loput kaksi kuulakanavaa täytin kuten yllä video näyttää. Aikaa meni n. 10min per ruuvi.
Noilla parannuksilla näistä ruuveista tuskin saa parempia, jäljelle jää enää ruuvin kierteen nousuvirhe joka jää nähtäväksi paljonko se on. Lupaavat C7 luokan eli 0,05mm/300mm. Mennään nyt näillä ensin..
Moi taas,mulla on täältä ostettu ruuvi http://www.ebay.com/itm/1-anti-backlash-ballscrew1605-360mm-C7-BK-BF12-coupler-/130713756309?.
Mutterin sisäpuolen työstö on jätetty osin tekemättä,siellä näkyy ettei viimeistelyterä ole käyny paikalla ollenkaan,se rohina tuli varmaan siitä.
Olen vähän hionu sitä timanttipallolla,ja ajattelin kasata sen,mutta ei ole sitä yhtä tulppaa.
Mistä saisi tämmöseen mutteriin tulpan
Kai
Ota kuva mutterista ja lähetä myyjälle reklamaation kera. Vaadi hyvitys tai uusi mutteri tilalle. Varsin nöyrästi tulevat vastaan jos vielä vähän uhkailee avaamalla Paypal dispuutin :) toki se ei paljoa auta jos ruuvin ostosta on jo kulunut aikaa eikä palautusoikeutta tms. ole enää. Paypalin kautta tehtävä valitusoikeus menee mielestäni umpeen n. kuukauden päästä ostotapahtumasta.
Noita tulppia saanee pyytämällä jos on vähääkään reilu myyjä. Itsekään en ostanut ruuveja tuolta samalta jolta kuulat sain, eli lähetti mitään kyselemättä ilmaiseksi kuulia monta pussillista. Tuskin ne pikkuosat maksaa myyjälle mitään kun koko ruuvitkin on tuota luokkaa myyntihinnaltaan.
Pystyykö tollasen tulpan tekemään itte,eli miten vaativa se muoto pitää olla siellä sisällä.
Riittääkö kun lyö siihen tulpan joka laahaa ruuviin kiinni,jostain muovista tai pehmeestä.
Niissä alkuperäisissä on sellanen ura jota pitkin kai se kuula siirtyy sinne toiseen uraan,tai mitä se tekee?
Kai
Lainaus käyttäjältä: Kai - 08.10.13 - klo:17:14
Pystyykö tollasen tulpan tekemään itte,eli miten vaativa se muoto pitää olla siellä sisällä.
Riittääkö kun lyö siihen tulpan joka laahaa ruuviin kiinni,jostain muovista tai pehmeestä.
Niissä alkuperäisissä on sellanen ura jota pitkin kai se kuula siirtyy sinne toiseen uraan,tai mitä se tekee?
Kai
Onko nyt kyseessä se valkoinen pääty muovi vai siellä sisällä oleva muovi joka siirtää kuulan eri uraan?
Silloin aikoinaan mullahan oli ongelma että mutteri ei pyörinyt käsivoimin ja kun sitä tutkin niin ne mutterit oli sisältä todella ropeloiset.
Vetelin sen autosolilla ja dremelillä+huopapäällä kiiltäviksi.
Tässä linkit siihen juttuun:
Tässä ekoja kiillotuksia: http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=2136.msg11287#msg11287 (http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=2136.msg11287#msg11287)
tässä loppukiillotus: http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=2136.msg11317#msg11317 (http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=2136.msg11317#msg11317)
Pikkasen siinä kiillotuksessa meni aikaa ja tupakkia mutta niistä tuli loistavat.
Noita muttereita on varmaan monenlaisia mutta mun muttereissa se teflon juttu toimii ainoastaan putsaajana. Se ainoastaan estää turhan pölyn jne menemisen mutterin sisälle.
Jossakin vaiheessa oli Z-akselilta (ilmeisesti tärinästä) auennut sen teflonin lukitus ruuvi ja kun en ole löytänyt siihen toista sopivaa ruuvia niin tällähetkellä se tefloni jököttää paikoillaan Z-akselin yläpäässä.
Mulla on rikki se tulppa joka siirtää toiselle uralle.
Siis puuttuu yksi kolmesta,joten voinko tehdä sen itse,eli onko se vaan jakajana niille urille,ja estää niiden kuulien menon samaan kasaan?
Kyllähän sen itekkin voi tehdä mutta suosittelen samaa kuin mkuivamäki eli kysele myyjältä löytyiskö siltä noita muovin palasia?
Senkin voi tehdä kahdella tapaa eli sanot että se pala oli rikki jo saapuessaan tai sitten ihan rehellisesti kerrot että se meni rikki ja löytyiskö siltä noita palasia pientä korvausta vastaan.
Jos kerrot totuuden niin voipi olla että pistelee ilmaiseksi tai sitten pyytää muutaman euron... kannattaa kysyä.
Ton näkönen on mutteri,siinä vaan on näkyvissä mun hiontajälki timanttipallolla,ja luulen että kiinan poika väittää että sehän on ihan hyvä.
No olisi pitäny taas tajuta ottaa kuvat ennen hiontaa.
Toi kuva on laitettu valituskirjeen kanssa.
Saa nähdä mitä China vastaa.
Ei tässä olisi mitään pulmaa jos en olisi rikkonu sitä yhtä muovia,oisin voinu sen hioa ja kasata,nyt koitan saada uuden mutterin ilmaiseksi.
Kyllä järkyttää katsoa tuommoista pinnanlaatua kuularuuvin mutterissa. Kyllä ne on vielä perk...stä alempia tuommoisen paskan kauppaajat. (No, en kyllä noihin vertailuolioihin usko kylläkään.)
Tarkastelin juuri jonkun kattilankallistuslaitteen kuularuuvia ja mutteria, jotka oli purettu. On vähän käytetty mutta käytöstä johtuva kuluminen ei oleellisesti ollut kuluttanut mutteriaaan. Ruuvi on mielestän manklattu ja pinnanlaatu on käyttämättömällä osallakin noin Ra 0.8 ja käytetyllä osalla ihan kiiltävä, noin Ra 0.4.
Mutteri piti ihan pestä jotta pinnan näkee hyvin. Valmistusmenetelmää en nyt arvaa kun hyvin pienestä kulumisesta johtuva kiillottuminen esti päätelmät. Pinnanlaatu oli kuitenkin parempi kuin Ra 0.8. Ihan kierteen sisähalkaisijalla tuo puolipyöreä kuulaura oli ihan sorvinterän tekemä mutta uloin kaari noin 60 asteen alueella oli kiiltävä ja pinnanlaatu edellämainittu. Olisikohan myös jollakin tavalla manklattu. Ja käyttötarkoitus vain kattilankaadin. Ruuvin ulkohalkaisija on noin 12 mm. Välystä en tuntenut siitä toisesta, purkautumattomasta. Luulisin valmistajan sijaitsevan euroopassa
Kyllä on masentavaa lukea noista työstökonekäyttöön valituista romuista joiden hinta on kuitenkin sellainen, että sillä voisi paljon parempaakin tehdä. Ilman pahaa palautetta laatu ei muutu. Pitäisi olla kuristusmahdollisuus tai sähkötuolimestausmahdollisuus. Tuon asiakaspalautteen vieminen valmistajalle ei ovelaa myyjää kiinnosta. Kyllä on joskus samanlainen tunne kun Honkkarissa tai Puuilossa tai muussa senkaltaisessa katselee tuota kiinanpaskaa.
jälki näyttää viimesen päälle kinnileikanneelta. jos kyseessä käyttämötön ruuvi, kyseessä auttamatta valmistusvirhe!
No huh huh! Toi on kyllä käsittämättömän huonoa laatua... tosta on tainnut unohtua täysin se viimeistely hionta
Siinä on rouhintaterän jälki ihan selvästi.
Kaksi kierrosta on jääny viimeistelemättä.
Viimeistelyterä on ilmeisesti menny rikki,tai voihan se olla niin epäkeskokin että terä on menny tyhjän päällä,,eikä ne ole välittäny siitä mitään,ovat vaan sen kasannu, ja pannu ruuvin päälle, ja myyntiin.
Kai
Kirjoitan tähän kuularuuvi juttuun jatkoa kun se sama ongelma tuli uudestaan vastaan.
Ostin tämän riesan jälkeen samanlaisen kuularuvin ja yhden mutterin varalle.
Nyt sitten pitkän tappelun jälkeen selviää että tämäkin kuularuuvi on täysin luokattoman surkea.
Eli heittää 0.1-0.4mm kun sitä ajaa homeen ja tallennettuun X-pisteeseen.
Edellisellä kerralla se kiinalainenei ei edes vastannu siihen ekaan reklamaatioon,ja sitten ostin samaa paskaa lisää.
Ihmettelenkin miten jotkut saa ilmaiseksi osia kauppialta joilta eivät edes ole ostanu mitään.
Katselin mikroskoopilla sitä vanhaa kuularuuvia ja se työstöjälki on kuin räjäytyksen jäljiltä,,aivan hirveää kuoppaa koko ura täynnä,ei siinä ole sileää missään.
Turhaa on ilmeisesti ruveta vaihtamaan sitä uutta mutteria sinne vanhan ruuvin päälle,,kun se ruuvin työstöjälki on niin huono.
Vai mitä tässä pitäisi tehdä?
Tämä nykyinen kulkee homeen päin ihan siististi,mutta paluu onkin karmeaa rohinaa.
hyvä sekä halpa, ikuisuus dilemma :D nykyisin ei jaksa enään sitä että pihaliiterissä on 2 pistolapiota, 2 lumikolaa, vetolaatikossa 2 akkuporaa, reikäsahoja ja poranteriä tuplasatsit...
Kirjoitan tähän kuularuuvi juttuun jatkoa kun se sama ongelma tuli uudestaan vastaan.
Ostin tämän riesan jälkeen samanlaisen kuularuvin ja yhden mutterin varalle.
Nyt sitten pitkän tappelun jälkeen selviää että tämäkin kuularuuvi on täysin luokattoman surkea.
Eli heittää 0.1-0.4mm kun sitä ajaa homeen ja tallennettuun X-pisteeseen.
Edellisellä kerralla se kiinalainenei ei edes vastannu siihen ekaan reklamaatioon,ja sitten ostin samaa paskaa lisää.
Ihmettelenkin miten jotkut saa ilmaiseksi osia kauppialta joilta eivät edes ole ostanu mitään.
Katselin mikroskoopilla sitä vanhaa kuularuuvia ja se työstöjälki on kuin räjäytyksen jäljiltä,,aivan hirveää kuoppaa koko ura täynnä,ei siinä ole sileää missään.
Turhaa on ilmeisesti ruveta vaihtamaan sitä uutta mutteria sinne vanhan ruuvin päälle,,kun se ruuvin työstöjälki on niin huono.
Vai mitä tässä pitäisi tehdä?
Tämä nykyinen kulkee homeen päin ihan siististi,mutta paluu onkin karmeaa rohinaa.
Tein tässä viimeisen tunnin aikana testin jossa ajoin X-akselia 0.05 stepillä edestakaisin 20 kertaa,ja kellon ulkokehän laitoin aina nollaan aloituksessa.
Saman toistin noin kymmenen kertaa molemmilta puolilta x-pöytää,ja lopputulos on se että pöytä valuu kohti homea,siis kahdenkymmenen edestakaisen liikkeen jälkeen se on 0.10-0.15mm lähempänä rajakatkasijaa.
Onko niin että jos servo toimii kuten pitää niin ruuvin klappi ei pitäisi siirtää sitä,vaan se kuuluisi olla siinä samassa paikassa,nythän se vaeltaa koko ajan samaan suuntaan.
20 kertaa siirtää 0.1mm ja 200 kertaa siirtää 1.0 mm 2000 kertaa siirtäisi 10mm,niin voiko klappi ruuvissa tehdä tuota siirtymistä?
Kai
Mulla teki tota samaa Z akselilla aikoinaan meni alaspäin pikkuhiljaa tehden viiston kappaleen, heitin uuden kuularuuvin kehiin ja siihen loppu vika suuremmassa määrin. Vielä joskus tekee pientä raitaa, kun noissa mun 3D koodeissa on niin pirun lyhkääset Camin tekemät viivat, pökkään koorin alkuun G64 P0.10 Tai 0.05 tulee siistinpää jälkiä. ;D
FAARI 58
servoilla ei kyllä pitäisi paikan vaeltaa mihinkään. Askelmoottoreilla jos on mikroaskellus käytössä eikä kiinalaisen askelmoottorin fyysinen suoritustaso riitä askelluksen toistamiseen voisi uskoa että askelia hukkuu jos ruuvi tms muu mekaniikka kanittaa.
Jos kokonaisvälityssuhde on päättymätön en tiedä miten mach kompensoi jakojäännöksen löytyykö sen suhteen jotain bukia ohjelmassa.
Kokeile machin asetuksista ,gonfig/Backlasch ja x-akselille annat arvon 0.01 tai mikä se oli se kertaheitto ja kellotat uudestaan ja tietenkin ko toiminto päälle ja tallennat , mutta muista että et käytä pilkkua vaan pistettä ...
Lainaus käyttäjältä: saumik - 25.12.14 - klo:22:33
Kokeile machin asetuksista ,gonfig/Backlasch ja x-akselille annat arvon 0.01 tai mikä se oli se kertaheitto ja kellotat uudestaan ja tietenkin ko toiminto päälle ja tallennat , mutta muista että et käytä pilkkua vaan pistettä ...
No oheinen ei kyllä tuo mitään helpotusta jos virhe on kerran kumulatiivinen eli joka syklillä virhe kasvaa summautuen edelliseen. Välyskompensointi auttaa kyllä korjaamaan mekaanisen välyksen. Eli asettaa heittokellon vaikka kellon mitta-alueen puoleenväliin ja tässä ajaa edestakaisin vaikka +/-1mm liikettä. Lisää backflash arvoa kunnes molempiin suuntiin kello pysähtyy tasan samaan paikkaan. Esijännittämättömällä valssatulla ruuvilla arvio 0,02..0,07mm.
Ei ole backlashin säätämisellä mitään vaikutusta,,aloitin arvosta 0.01 ja etenin 0.15 asti ja aina sama tilanne,,eli kulkee vaan 90-95 % annetusta matkasta.
Pitäähän se jollain keinolla saada kulkemaan annettu matka,myös niin että heittokello näyttää samaa mikä on annettu käsky.
Toteutuuko liike siis toiseen suuntaan täysin oikein ja paluu liikkeessä on jättämää? Vai molempiin suuntiin on jättämää?
Ensimmäinen liikematka jää jo lyhyeksi.
Kuinka paljon sinne Backlashiin voi laittaa sitä arvoa,ja siellä päälehdellä on joku säätö Shutlle accel,,mitä se vaikuttaa,,se on nyt 0.25s,siis aikaa.
Jos ensimmäinen matkakin jää lyhyeksi, niin eikös silloin vika ole väärästä ilmoitetusta ruuvin noususta?
Siellä Mac3 asetuksissa voidaan antaa sille korjausluku, matka ilmoitetaan esim 100mm ja kerrotaan ohjelmalle paljonko todellinen siirto oli ja mach3 korjaa sen automaattisesti.
tätä toistetaan niinkauan kuin molemmat ovat samat ja sama joka akselille.
Kohdassa setting alt6
set step per unit
valitaan axis/ok
annetaan matka jonka halutaan liikkuvan esim 10mm
liikkeen jälkeen annetaan todellinen arvo mikä oli liikkeen pituus
ja mach3 korjaa automaattisesti erotuksen ja tarkistaa voi uusimalla saman testin menikö kohdalleen.
Tietty tuo testi täytyy tehdä niin, että manuaalisesti tullaan takaisin nollaan ja vähän yli ja sitten nollaan ja sitten suoritetaan testi ja liike jatkuu samaan suuntaan, silloin ei mahdollinen välys mutterissa vaikuta.
vasta kun liikkeen pituus on saatu kohdilleen voidaan tarkistaa ja korjata välykset.
jos kerran molempiin suuntiin jää vajaaksi on välityssuhteessa jotain häikkää. Olikos sulla graniten servo ohjaimet, muistaakseni sielläkin on joku määritelmä pulssia/kierros. Toi backflash arvo ei nyt kyseiseen ongelmaan auta, turha yrittää sitä säätää!
Ollin tapa on oikea, jokainen ilmoitaa Mach3:een perus arvot. Tämän jälkeen ne hieno säädetään
ollin mainitsemalla tavalla.
Kysyisin onko sinulla varmasti servo/stepperin yhteys kunnossa kuularuuviin (lukitukset kunnossa)
Mekaaninen kuorma? jos sitä on liikaa niin stepperi hävittää pulsseja
T:Juha
Kyseessä taitaa olla se viisaksel kone, jossa muistaakseni oli deltan servot ja packit. Joten vaeltaminen ei voi kovin monesta asiasta voi johtua, ensimmäisenä tulee mieleen Juvan mainitsema mekaaninen luisto, ärhäköillä rampeilla saattaa helposti tulla luistoja, jos liitoksia ei ole varmistettu kiiloilla tai sokilla.
Mietin myös vaihtoehtoa jossa PC:n puhti loppuu pulssien tuottamisessa ja pulssit hukkuvat pc:n ja servopackin välillä? Taitaa kuitenkin machin ja servopackin väli olla openloopilla joten paikoitusvirheitä voi tulla, jos servo ohjaimelle asti ei tule kaikki komennot. Servo ohjain kun voi parametreistä riippuen ottaa vastaan pulssin ja liikkua sen yhden servo pulssin, tai yhden pulssin ja liikkua 3000 pulssia... ja tuohon suurimpaan tarkkuuteen ei ihan äkkiä koneen potku riitä suurilla nopeuksilla.
NYT EI TARVII ENÄÄ SÄÄTÄÄ MITÄÄN SE RÄJÄHTI KOKO LAITE.
Kun sain sen kuularuuvin vaihdettua ja ajoin ekan kerran niin manuaalisiirrolla parkaisi kuin sika jota tapetaan,ja hyökkäsi eteen ja taaksepäin oikein tosilujaa,ja jäi huutamaan siihen.
Se rykäisi oli niin raju että katkaisi kouplerin,kahteen osaan,no laitoin uuden ja koitin taas ,ja sama rääkäisy tuli ja jäi huutamaan.
Sitten sammutin koneen ja irrotin kaikki johdot ja kytkin vain sen xservon, nyt en ehtiny kuin laittaa virrat niin se parku alkoi vaikka mach3 ei ollu edes käynnistetty.
Eli rupee huutaa heti kun laittaa virrat päälle..
Lähtikö yks kaks lapasesta vai teitkö jotain asetuksia ennen?
Oletko mahdollisesti saanut härkittyä servopakin velocity tai torgue modeen? Step/dir:n sijaan?
Toinen vaihtoehto lienee että sieltä on enkooderi rikki tai piuha irtipoikki, oikosulussa tms. Eli servo koittaa paikottaa seuraavaan nousevaan/laskevaan enkooderipulssiin mutta kun tätä paluusignaali ei tule jää servo pyörimään samaan suuntaan. Kuulostaa kyllä hassulta jos sulla on deltan ohjain että niissä ei olisi suojausta kyseiselle ongelmalla.
Siinä kävi nii että kun korjasin sen kuularuuvin niin vaihdoin niiden paikat,eli X on 550mm ja Y on 500mm.
Jonne sanoi että kun ne on säädetty alussa sen inertian mukaan,niin nyt tuli kevyempi kuorma,jolloin se alkoi resonoimaan ja rikkoi couplerin.
Laitoin ne ohjaukset ristiin Jonnen ohjeilla jolloin ne alkoi toimia oikein.
Sitten sinne jäi pieni resonanssi ja se rikkoi uudestaa sen couplerin.
Ilmeisesti se uusi X-akselin ruuvi on niin paljon herkempi,että pitääkö se ohjain säätää uudestaan?
Tilanne 27.12 klo 14.55,eli lisää infoa
Huomasin että siellä on sama kokoa ruuvi nyt kun oli alunperin,eli niitä on vaihdeltu pari kertaa eikä sinne ole tehty mitään säätöä,
ja siitä huolimatta mikään ei ole seonnu,kunnes nyt tapahtui.
Eilen kun sitä ajoin niin se värinä alkoi tulla mutta sain sen loppumaan kun otin raudasta kiinni ja vastustin sitä liikettä,
siis lisämällä kuormaa sain sen värinän pois,sitten laiton motor-tuningista lisää vauhtia,ja sen jälkeen sama juttu,eli kun liikitin sitä joggilla niin alkoi
värisee,mutta loppui kun otin kädellä vastaa.mutta kun lopetin sen vastustuksen ,en ehtiny sitten irottaa sormea näppäimeltä kun se taas räjähti