Aloitin sitten projektin tuon Pairtecissa myynnissä olevan rungon pohjalta. Sen kokoamisesta on hyvät ohjeet täällä toisessa ketjussa, joten tämä ei ole kokoamisohje. Joitakin pieniä mutkia on tullut matkan varrella, jotka ajattelin tässä tuoda esille, ne voi kyllä helposti välttää, olemalla hieman huolellisempi. Kokoan tähän ensimmäiseen postiin vähän tarvike- ja hintatietoja.
Runko:
http://www.pairtec.com/shop/product.php?id_product=25 (http://www.pairtec.com/shop/product.php?id_product=25)
Hinta 150€ + postikulut 18€.
Asekelmoottorit tilasin täältä:
http://www.ebay.com/itm/190722854683 (http://www.ebay.com/itm/190722854683) (akseli on liian lyhyt, siitä myöhemmin)
Paketti sisälsi 3 kpl nema 23 askelmoottoreita 425oz-in eli 3Nm. Yksi 350w 36V virtalähde, 3kpl askelmoottoriohjaimia, uros-uros LPT kaapeli ja perus piirilevy optoerottimilla LPT portin kytkemiseen. Hinta ostohetkellä 250€ postikuluineen. Toimitus n. viikossa.
Lineaarit täältä:
http://www.ebay.com/itm/251155177321 (http://www.ebay.com/itm/251155177321) (Huom! Tämä on väärä setti 16mm johteilla)
Sisältää ruuvit ja niiden päätylaakerit, johteet ja niille laakerit sekä kytkimet moottoreille. Hinta ostohetkellä 350€ postikuluineen. Toimitus n. 10 päivää. Tulli ja ALV tuovat lisää kuluja n. 90€.
Karamoottori:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190619109074 (http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=190619109074)
1,5 kW ilmajäähdytteinen moottori sisältäen taajuusmuuttajan. Hinta 230€ postikuluineen.
Niitä kasausruuveja (M7x50) löytyi muuten ainakin Porin Kilopultista, ihan normi sinkittynä. Ja koska ne myydään kilohinnalla, ne eivät siellä paljon kustanna, 4€ koko setti. Kaikki muut pultit ruuvit ja mutterit kustansivat yhteensä n. 20€.
LineaariongelmaTilaamani lineaarisetti oli sitten 16mm johteilla, kun se olisi pitänyt olla 20mm johteilla. Tästä aiheutui kolme mittavirhettä.
- Johdelaakerien kiinnitysreiät olivat väärässä kohdassa (35x35mm vs. 30x32mm)
- Johdinlaakerien kiinnityspultit olivat väärän kokoiset (M6 vs. M5)
- Johteen ja laakerin muodostama yhteiskorkeus oli 5mm liian matala (50mm vs 45mm)
Korjausvaihtoehtoja olisi ollut ainakin vaihtaa johteet oikeiksi tai laittaa korotuspala johteiden alle ja porata uudet reiät tai laittaa korotuspala laakerien ja levyn väliin ja porata uudet reiät.
Päätin tehdä korotuspalan laakerien ja levyn väliin, jolloin sain tehtyä korotuspalaan reiät sapluunaa käyttäen ja kohdistaa reiät levyyn korotuspalan avulla. Korotuspalat tein jostain poly... muovista ::) en nyt muista varmaksi, kun en noita muoveja oikein tunne, mutta jotain kirkasta ja iskunkestävää se oli. Joka tapauksessa sitä sai juuri 5mm vahvana.
Sapluunoista tein pdf tiedoston, jonka laitoin tähän liitteeksi, jos joku muu sattuu tarvitsemaan niitä (muistaa vain tulostaa "actual size" tai 1:1 asetuksella, eikä käytä "Fit" toimintoa, niin tulee oikean kokoisena). Sapluunoissa on keskilinjaa varten viiva. Porasin reiät tarkkaan keskilinjalle ja ruuvasin korotuspalat mahdollisimman tarkkaan keskilinjan mukaan oikeaan kohtaan levyssä.
Olin jo kerinnyt poraamaan reiät levyyn, joten täytin reiät hartsilla. Näin jälkeenpäin ajateltuna 6mm puutapit olisivat voineet olla helpompi vaihtoehto, mutta kun niitä nyt ei ollut juuri käsillä.
Tulipa tuossa ihmeteltyä sitä mutteria, joka tulee siihen ruuvin päähän. Mutterin kyljessä on pieni kuusiokolo ruuvi, jolla on kai tarkoitus lukita mutteri paikalleen, mutta reikä ei mene mutterin läpi asti.
Kaikki kolme mutteria ovat samanlaisia ja vaikka ruuvia kuinka kiristäisi, sillä ei ole mitään vaikutusta, mutteri menee paikalleen ja lähtee pois ihan samalla tavalla.
Eli onko jollakin muulla samanlainen ongelma? Kuuluisiko se reikä mennä läpi asti? Vai onko siinä taustalla joku idea, että reiän pohja olisi ohut pala pehmeämpää metallia, joka sitten puristuisi ruuvia vasten? Jos taustalla on tuo jälkimmäinen ajatus, niin toteutus on kyllä täysi susi.
Kuten jo aiemmin mainitsin, niin moottorien akselit olivat 10mm liian lyhyet. Runko oli suunniteltu 30mm mittaiselle akselille. Koska akselin oli määrä mennä n. 10mm kytkimen sisään, ei jatkopalan kaulukselle jäänyt käytännössä yhtään tilaa, joten jouduin lyhentämään akselia saadakseni jatkettua sitä :D
Yksi kaveri sorvasi jatkopalat ja kiinnitin ne tuollaisilla pidätinruuveilla. Porasin rungossa olevan akselin reiät isommiksi, jotta jatkopala sopisivat paikalleen.
Karamoottori tuli myös jo, tietysti ilman mitään manuaaleja tai tyyppimerkintöjä. Lisäksi moottorin päässä oleva liitin näyttäisi olevan joku köykäinen mikrofoniliitin tai vastaava, joka ei kyllä millään muotoa täytä 220 jännitteelle asetettuja vaatimuksia. Kaipa se siinä silti toimii, mutta ehkä pitäisi vaihtaa se kunnon liittimeen.
Mukana tuli yksi A4 paperi, jossa vähän tekstiä ja osoite josta tamun manuaali löytyy. Tekstissä varoitettiin parametreistä ja käskettiin tekemään resetointi (PD013 = 8 ) ja asettamaan kolmeen parametriin arvoksi 400 (PD003, PD004 ja PD005). Lisäksi käskettiin asettamaan minimitaajuudeksi 100Hz, jotta moottori ei kärvähtäisi, mutta tuon minimitaajuuden parametria ei kerrottu, no manuaalista sekin selvisi (PD011). Koska tämä moottori on ilmajäähdytteinen ja puhallin on samalla akselilla moottorin kanssa, niin liian alhainen pyörimisnopeus (< 100Hz = 6000 rpm) ei riitä jäähdyttämään moottoria. Ei se nyt suoraan hajoa, jollei tuota parametria ole laitettu, mutta se estää kierrosnopeuden tippumisen minimin alle, vaikka sitä yrittäisi ohjata pienemmäksi esim. potikalla.
Noilla parametrimuutoksilla moottori kyllä käynnistyy, mutta ottaa kierroksia vain n. puolet maksimista. Tamun resetointi asettaa moottorin nimelliskierrosluvuksi 1440 rpm, kun sen pitäisi olla 3000 rpm (3000rpm/50Hz -> 24000rpm/400Hz, kun 1440rpm/50Hz -> 11520rpm/400Hz).
No, jos joku muu pähkäilee näiden asetusten kanssa, niin tässä vielä ne muutettavat parametrit:
PD013 = 8 (Reset)
PD005 = 400 (Maksimi taajuus)
PD004 = 400 (Perus taajuus)
PD003 = 400 (Pää tajuus eli taajuus, johon moottori kiihdytetään ellei muuta ohjetta anneta esim. potikalta)
PD011 = 100 (Minimi taajuus, jottei moottori kärvähdä)
PD144 = 3000 (Nimelliskierrosluku)
Lisäksi jos haluaa ohjata nopeutta esim. potikalla (10Kohm), niin pitää asettaa seuraavat parametrit:
PD001 = 1
PD002 = 1
Potikka liitetään muuten siten, että keskimmäinen jalka tulee VI liittimeen ja laitimmaiset jalat ACM ja +10 liittimiin (jos se toimii väärään suuntaan vaihda ACM ja +10 liittimien järjestystä.
Näyttää samalta kun mullakin jos jotain tulee eteen niin voin kokeilla neuvoa.. itellä tuo välipalikka niin saa cami ohjelmassa suoraan määritellä suunnan ja rpm niin ei tartte potikalla säädellä 8) mutta menee potikallakkin pois tiehensä mikä itestä tuntuu parhaalta omalla kohalla.
Lainaus käyttäjältä: TeacDance - 04.07.13 - klo:02:52
Näyttää samalta kun mullakin jos jotain tulee eteen niin voin kokeilla neuvoa.. itellä tuo välipalikka niin saa cami ohjelmassa suoraan määritellä suunnan ja rpm niin ei tartte potikalla säädellä 8) mutta menee potikallakkin pois tiehensä mikä itestä tuntuu parhaalta omalla kohalla.
Toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia tamun kanssa, mutta kiinnostaisi kyllä tietää mistä hankit tuon välipalikan, jos vaikka joskus päivitän ohjauksen toimimaan suoraan softasta. Ja se palikka ei kai ohjaa suuntaa, eikös se tarvitse erillisen ohjauksen? Niin ja oletko laittanut myös karan käynnistymään softasta?
Yksi juttu osui silmään, kun etsin tietoa tuon tamun parametroinnista. Sen karan maksimi virta on 8A (kerrottu Ebayn sivulla), mutta tuo tamu pystyy vain 7A virtaan. Tamu maksimi teho on tietenkin vain 1,5kW (7A x 220V = 1,5kW), mutta sähkömoottori vaatii luonnollisesti enemmän tehoa tuottaakseen nimellistehonsa, mikä taas riippuu moottorin cosϕ arvosta. Tuota karan cosϕ arvoa ei tietenkään ole kerrottu missään, mutta jos oletetaan että kara tarvitsee sen 8A tuottakseen 1,5kW tehon, niin periaatteessa 7A virralla se pystyy tuottamaan noin 1,3kW:n tehon (1,5 / 8 x 7 = 1,3). Eli tämä 1,5kW:n kiinan kara onkin sitten 1,3kW:n kiinan kara ::)
Tässä muutamia kuvia projektin varrelta ja niihin joitakin kommentteja.
Korotuksen korotus:
Tuo muovinen korotuspala ei ihan riittänyt, vaan jouduin laittamaan väliin vielä kolme laminoitua paperinpalaa, jotta sain sen juuri sopivalle tasolle. Ilman korotuspaloja pöytä painoi ruuvia hieman alaspäin ja aiheutti siihen turhaan jännitystä, joka jäkitti ruuvia.
Kytkentäpiste:
Kokosin kaikki laitteen johdot yhteen kytkentäpisteeseen, ajattelin että sitä olisi hieman mukavempi sitten liikuttaa, jos joskus on tarve.
Ruuvin pituus:
Ruuvit olisivat saaneet olla muutaman millin pidempiä...
Karan ohjaus:
Johdotin ohjauspaneelin ja nopeudensäätöpotikan pieneen rasiaan, jonka voi laittaa sopivaan paikkaan koneen viereen. Laitoin siihen samalla myös hätäseis painikkeen, niin saa senkin sitten aseteltua samaan paikkaan käden ulottuville.
Lainaus käyttäjältä: Viltsu - 11.07.13 - klo:10:55
Toistaiseksi ei ole ollut mitään ongelmia tamun kanssa, mutta kiinnostaisi kyllä tietää mistä hankit tuon välipalikan, jos vaikka joskus päivitän ohjauksen toimimaan suoraan softasta. Ja se palikka ei kai ohjaa suuntaa, eikös se tarvitse erillisen ohjauksen? Niin ja oletko laittanut myös karan käynnistymään softasta?
Yksi juttu osui silmään, kun etsin tietoa tuon tamun parametroinnista. Sen karan maksimi virta on 8A (kerrottu Ebayn sivulla), mutta tuo tamu pystyy vain 7A virtaan. Tamu maksimi teho on tietenkin vain 1,5kW (7A x 220V = 1,5kW), mutta sähkömoottori vaatii luonnollisesti enemmän tehoa tuottaakseen nimellistehonsa, mikä taas riippuu moottorin cosϕ arvosta. Tuota karan cosϕ arvoa ei tietenkään ole kerrottu missään, mutta jos oletetaan että kara tarvitsee sen 8A tuottakseen 1,5kW tehon, niin periaatteessa 7A virralla se pystyy tuottamaan noin 1,3kW:n tehon (1,5 / 8 x 7 = 1,3). Eli tämä 1,5kW:n kiinan kara onkin sitten 1,3kW:n kiinan kara ::)
Juuh palikka ei ohjaa suuntaa sille mutta sille otin muutaman löhdön portilta eli softalla saan säädettyä suunnan,käynnistyksen ja nopeuden nyt kännykällä en saa linkkiä kaivettua mutta se on ilmennyt omassa säikeessä kyllä voin laittaa linkin kun pääsen kotia
Täältä tilasin tuon palikan
http://store.gnexlab.com/ (http://store.gnexlab.com/)
Suunnan sää määriteltyä että kumman kytkee sieltä maihin rev tai for sen olen vain tuolla kremmerin kortin relelähdöllä tehnyt m3 tai m4 toiminnolla sitten vain s10000 vaikka määritellään nopeudeksi eli ihan normi hommana menee
Lainaus käyttäjältä: Viltsu - 11.07.13 - klo:11:38
Ruuvin pituus:
Ruuvit olisivat saaneet olla muutaman millin pidempiä...
Itellä menee ihan hyvin tuo näyttää olevan kiinalaisilla vähän eroja noissakin ;D Pitäs tehdä nuot reijät semmoisia säädettäviä malleja näköjään
Se kytkentäpisteen kuva jäi tuosta vielä pois, kun tänne ei voi liittää kuin 10 kuvaa kerrallaan...
Sain kaikki kytkennät tehtyä, asensin tietokoneeseen LinuxCNC:n ja kaikki sujui hyvin siihen saakka kunnes käynnistin karamoottorin. Tiesin sen aiheuttavan häiriötä ympäristöön, mutten ajatellut sen olevan niin voimakasta, kaikki rajat alkoivat ilmoittaa häiriötä ??? . Tämä siitäkin huolimatta, että karamoottorin johdossa on suojavaippa ja se on vielä kytketty maihin toisesta päästä. Lisäksi kaikki rajat on kytketty NC tyyppisesti, eli raja katkaisee piirin, minkä pitäisi toimia luotettavammin kuin NO tyyppinen kytkentä. Rajoille meneviä johtoja ei ole mitenkään suojattu, joten täytynee vaihtaa ne seuraavaksi suojattuihin.
Väliaikaiseksi ratkaisuksi löysin LinuxCNC foorumilta ns. debounce toiminnon, joka mahdollistaa pienen häiriösuodatuksen lisäämisen kullekin rajalle: http://www.linuxcnc.org/index.php/english/forum/38-general-linuxcnc-questions/12062-joint-0-limit-error-setting-up-debounce?start=6 (http://www.linuxcnc.org/index.php/english/forum/38-general-linuxcnc-questions/12062-joint-0-limit-error-setting-up-debounce?start=6)
Tällä toiminnolla sain rajat pelaamaan, niin että sain ajettua ensimmäisen koeajon. Pieni pätkä meni ihan ok, mutta sitten kun aloin ajamaan hieman pidempää jyrsintää, tuli vastaan RTAPI virhe ja askeleet hukkuivat :( Kone ei muutenkaan ole latenssitestin mukaan mikään huippu yksilö, mutta tuo virhe voi tulla jostain virransäästöjutuista, näytönohjaimesta tai muusta. Täytyy kokeilla netistä löytyneitä erilaisia korjausehdotuksia, mutta jollei muu auta niin sitten tietokone vaihtoon.
Näillä testeillä kävi ilmi, että puun jyrsintä tuottaa melko paljon roskaa ja ne tippuvat kaikki siihen y-akselin kuularuuvin päälle. Joku hyvä kaulus ja imuri siihen saattaisi auttaa asiaa, mutta täytyisi silti kehittää niihin jotkut yksinkertaiset ja edulliset suojat... Ovatkohan ne pitkän jousen tapaiset metalliset suojata kovin kalliita?
Lainaus käyttäjältä: Viltsu - 14.07.13 - klo:11:38
Sain kaikki kytkennät tehtyä, asensin tietokoneeseen LinuxCNC:n ja kaikki sujui hyvin siihen saakka kunnes käynnistin karamoottorin. Tiesin sen aiheuttavan häiriötä ympäristöön, mutten ajatellut sen olevan niin voimakasta, kaikki rajat alkoivat ilmoittaa häiriötä ??? . Tämä siitäkin huolimatta, että karamoottorin johdossa on suojavaippa ja se on vielä kytketty maihin toisesta päästä. Lisäksi kaikki rajat on kytketty NC tyyppisesti, eli raja katkaisee piirin, minkä pitäisi toimia luotettavammin kuin NO tyyppinen kytkentä. Rajoille meneviä johtoja ei ole mitenkään suojattu, joten täytynee vaihtaa ne seuraavaksi suojattuihin.
Väliaikaiseksi ratkaisuksi löysin LinuxCNC foorumilta ns. debounce toiminnon, joka mahdollistaa pienen häiriösuodatuksen lisäämisen kullekin rajalle: http://www.linuxcnc.org/index.php/english/forum/38-general-linuxcnc-questions/12062-joint-0-limit-error-setting-up-debounce?start=6 (http://www.linuxcnc.org/index.php/english/forum/38-general-linuxcnc-questions/12062-joint-0-limit-error-setting-up-debounce?start=6)
Tällä toiminnolla sain rajat pelaamaan, niin että sain ajettua ensimmäisen koeajon. Pieni pätkä meni ihan ok, mutta sitten kun aloin ajamaan hieman pidempää jyrsintää, tuli vastaan RTAPI virhe ja askeleet hukkuivat :( Kone ei muutenkaan ole latenssitestin mukaan mikään huippu yksilö, mutta tuo virhe voi tulla jostain virransäästöjutuista, näytönohjaimesta tai muusta. Täytyy kokeilla netistä löytyneitä erilaisia korjausehdotuksia, mutta jollei muu auta niin sitten tietokone vaihtoon.
Näillä testeillä kävi ilmi, että puun jyrsintä tuottaa melko paljon roskaa ja ne tippuvat kaikki siihen y-akselin kuularuuvin päälle. Joku hyvä kaulus ja imuri siihen saattaisi auttaa asiaa, mutta täytyisi silti kehittää niihin jotkut yksinkertaiset ja edulliset suojat... Ovatkohan ne pitkän jousen tapaiset metalliset suojata kovin kalliita?
Itellä on semmoinen linjasuodin ennen kuin menee sinne tamulle vaikuttaakohan se jotain
Tuollainen linjasuodatinhan pitäisi olla siinä kytkennässä
(http://www.arceurotrade.co.uk/images/client/Spindle-Wiring-2.gif)
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/High-Speed-Spindles-Motors-Inverters (http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/High-Speed-Spindles-Motors-Inverters)
Lainaus käyttäjältä: olli henttonen - 14.07.13 - klo:14:56
Tuollainen linjasuodatinhan pitäisi olla siinä kytkennässä
(http://www.arceurotrade.co.uk/images/client/Spindle-Wiring-2.gif)
http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/High-Speed-Spindles-Motors-Inverters (http://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/High-Speed-Spindles-Motors-Inverters)
Jep juuri itellä on tuo arceurotraden suodatin
tuolla juttua suotimista
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=2180.0 (http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=2180.0)
Lainaus käyttäjältä: olli henttonen - 14.07.13 - klo:14:56
Tuollainen linjasuodatinhan pitäisi olla siinä kytkennässä...
Enpä tiennyt että tuo taajuusmuuttaja tarvitsee tuollaisen suotimen tai että sen puutteella olisi niin paljon merkitystä muille laitteille. No, eipä se silti kovin kallis ollut, joten laitoin tilaukseen. Mutta suojasin myös noita rajakytkinkaapeleita sellaisella metallisilla verkkosukilla, ehkä siitäkin on vähän apua.
Dodih! Suodin tuli ja se on asennettu. Näyttäisi poistavan rajahäiriöt ja askelten hukkumisen.
Löysin myös näppärän V kaiverrus sovelluksen netistä, nimeltään F-Engrave:
http://www.scorchworks.com/Fengrave/fengrave.html (http://www.scorchworks.com/Fengrave/fengrave.html)
Se osaa tehdä tekstille V jyrsintäreitin ja oikeastaan mille tahansa 2D kuvalle. Se osaa avata vain DXF kuvia ja joitakin bittikarttamuotoja ja niistäkin se on vähän nirso, mutta kun ilmaisella Inkscapella (http://inkscape.org/ (http://inkscape.org/)) pystyy muuntamaan ja korjailemaan kuvat toimiviksi, niin niillä pääsee jo aika pitkälle ottaen huomioon, että yhdistelmä on ihan ilmainen. Liitteenä pari jyrsittyä testikuvaa.
Se kone oli nopeesti kasassa vastoinkäymisistä huolimatta :)
Lainaus käyttäjältä: TeacDance - 19.07.13 - klo:22:08
Se kone oli nopeesti kasassa vastoinkäymisistä huolimatta :)
Siihen se kesäloma suunnilleen menikin... ::)
No, onhan tässä vielä vääntämistä. Johteille tai ainakin alimmalle ruuville pitäis saada jotkut kunnon suojat värkättyä, nyt siinä on vain joku väliaikainen rätti testausta varten. Samoin imurille pitäisi värkätä kiinnitys, nyt tosin on jyrsin jolla voi jyrsiä nätin kauluksen ;)
Lisäksi käytössä oleva kokonaisedullinen tietokone antaa jotain reaaliaikavirheitä, joten sekin täytynee vielä päivittää parempaan.
Tilasin sitten Axminsteriltä uuden 60 asteen V-terän:
http://www.axminster.co.uk/axcaliber-vee-groove-router-cutters-prod807063/
Edellinen oli joku Motonetin 90 asteen tusinaterä, tosin hintaansa nähden hyvin sekin tuntui leikkaavan.
Kuvassa oleva kappale on muuten lakattua koivuvaneria. Jyrsinnän jälkeen se on petsattu, petsihän ei tartu lakattuun pintaan, joten se on helppo petsata.
Löysin netistä ilmaisen sovelluksen, jolla voi muuntaa harmaasävykuvan 2,5D jyrsintäradaksi:
http://www.scorchworks.com/Dmap2gcode/dmap2gcode.html (http://www.scorchworks.com/Dmap2gcode/dmap2gcode.html)
Ajattelin kokeilla miten hyvin se toimisi valokuvan kanssa. Toimihan se ihan kivasti, kunnes X-akselin kytkin napsahti poikki (liittenä kuva kytkimestä). Kaipa se edestakainen liike X-akselilla väsytti kytkimen loppuun tai sitten se oli alunalkaenkin hieman heikko. Ei siinä ainakin mitään erityisen kovia voimia pitäisi olla, kun puuta jyrsitään 3mm pallopääterällä maksimissaan 3mm syvältä.
Kokeilin kuitenkin petsata kesken jääneen kuvan ja antaa sille hieman santapaperia sen jälkeen. Yllättävän hyvin se valokuva tuli esiin.
Näyttäisi olevan jonkunverran kulmavirhettä noissa akseleissa siinä todennäköisin syy kytkimen rikkoutumiseen.
Hyvältä näyttää tuo valokuva.
Moi
Ja kiitos noista hintatiedosta ja linkeistä...
Itsekkin haaveilen CNC:stä, ja olen surffaillut tiedonjanoisena...
Kysymys on herännyt:
Tuo Pairtecin runkopaketti himottaa, koska se on selvästi "rakennussarja"
+ ensikertalaisellakin hyvät onnistumisen mahdollisuudet
+ valmiiksi jyrsityt palat
- pieni työstöala
Myös Joe CNC 2006 on ollut tutustumisen kohteena
+ iso työala
+ edulliset osat
- melkosia viritelmiä tuntuu olevan
- mikähän on tarkkuus noilla vesiputkilla
- hidas ja työläs tehdä
- jossain pitäisi saada MDF osat teetettyä
- kierretangot hirvittää / epäilyttää toimiiko ne
Kommentteja?
Niin ja sitten oma korsi kasaan
bongasin netistä Ruotsalaisen firman
JB CNC & Linear Components
ja laitoin kyselyn osista
- johteet + laakerit
- ruuvit + päädyt yms
- askelmoottorit
- ohjaimet
eli kaikki muu kuin runko ja karamoottori
Hinta oli postikuluineen (alv 0%) n. 800 € (päivän kurssista riippuen)
Tuo Joe kysyi että miksi noin järeät askelmoottorit (3 Nm) ja oli sitä mieltä että pienemmät (1Nm) riittäisi?
Jari
Tuon rungon tekijän oma projekti löytyy nimellä: "Pikkuinen pöytämallin mdf jyrsin (http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=2793.0)"
Nuo 3Nm askelmoottorit valitsin, kun en sen paremmin mitoituksesta tiennyt ja sellaiset oli suhteellisen edullisesti eBayssa myynnissä. Tero oli valinnut omaan projektiinsa 2,2Nm moottorit, joten ajattelin ettei extra väännöstä ainakaan haittaa olisi.
En tiedä kuinka paljon moottorin vääntö vaikuttaa kiihtyvyyteen, mutta varsinkin x akselilla on jonkin verran massaa, joka pitää saada liikkumaan ja tuskin lisäväännöstä siinä haittaakaan on. Lisäksi mitä enemmän mikrosteppejä käyttää, sitä enemmän se syö vääntöä tai miten sen nyt sitten "oikein" sanoisi. Joka tapauksessa ajattelin että voisin sitten kokeilla enemmän mikrosteppejä, jos moottoreissa olisi senemmän vääntöä (käytännössä olen kuitenkin käyttänyt vähäisintä mikrosteppimäärää, joka on riittänyt ihan hyvin).
Sitten koosta. Se riippuu tietysti paljon siitä mihin sitä meinaa käyttää. Tämän laitteen jyrsintäala on n. A4 koon luokkaa, mutta itse kappale voi olla isompikin. Sitten sitä voi vähän laajentaa siirtämällä kappaletta ja jyrsimällä se vaikka kahdessa tai kolmessa jaksossa, mutta ei silläkään mahdottomia tehdä ja sitten tulevat kiinnittämis- ja kohdistamisongelmat. Isommassa laitteessa voi tietysti jyrsiä isompia kappaleita, mutta tietysti sitten pitänee tehdä enemmän jotain kompromisseja nopeuden ja tarkkuuden välillä.
Plussana tämä on kyllä aika helppo ja nopea tehdä. Tarkkuus on hyvä tai ainakin minulle hyvä. Ja koska se ei ole kovin iso, jää talliin tilaa vähän muullekin.
Miinuksena tässä on vähän hankala suojata noita johteita ja ruuveja varsinkin Y-akselilla.
Täällä foorumilla on myös aika hyvä kokoelma linkkejä eri kauppoihin:
http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=1940.0 (http://www.cnc-tekniikka.com/CNC-forum1/index.php?topic=1940.0)