Moi
Laitetaan toi omakin projekti tänne olen jo pitemmän aikaa tehnyt kiireitten mukaan tota omaa cnc-konetta.
Tossa linkki www.cnc-projekti.tk
(//)
Moi
Tuli Vähän laitettu hommaa eteen päin, nyt on alaosassa ja välirunkossa juotosbetoonit sisässä.
Leikkuuneste allas on noitten välissä, tähän tulen myöhemmin laittamaan suojat ympärille.
Nyt on muuten kokreettista tietoa miten vaikuttaa juotosbetooni Kpl:seen, RHS putki 70x50x5 ontoi periksi heiton ollessa noin 0.15mm
oikasin kaikki pinnat uudestaan.
T:Juha
(//)
Laitetaanpa lisää kuvia tämän hetkisestä tilanteesta ja osien hankinnasta.
Otin kuvan tarkuusvesivaakasta koska kaikki ei ole sellaista toden näköisesti nähnyt,
kun aikaisemmin olin koneen vaaittanut normaalilla vatupassilla oli säädöt täysinpielessä.
Tämä muuten vaikuttaa esimerkiksi minun tapauksessa x-liikkeeseen useita satasia sivusuunnassa muutos oli noin =0.02-0.03mm.
Sitten löytyy kuvat keskusvoitelun rakentelusta kelkoille ja kuularuuville, mulle tulee suojat niin on pakko rakentaa keskusvoitelu.
Karalle servomoottori+ohjain näitä pitäis laitaa toimimaan
Noi kularuuvit on 16x5 tossa lähikuvassa näkyy huulitiiviste laitettuna tohon irralliseen kuulamutteriin, tossa missä
on ruuvi niin siinä ei ole vielä huulitiiviste paikallaan, noi on hommattu Veijo Meriläiseltä Roboty OY:stä
T:Juha
Projekti on vähän edistynyt nyt olis pöytä paikoillaan, täytyy huomenna etsiä noille voitelu letkuille minimalliset
enerkiansiirtoketjut.
Tossa Y-liikkeen suunnittelussa tuli se virhe että kuularuuvi tuli hommattua liian lyhyt, nyt tulee mutterin backlash
ruuvin säätö suoraan Z-liikkeen johteen alle.
Täytyy porata tohon reikä ja säätää käsin toi backlash arviolta heittokello apunakäyttäen.
Täytyy tohon Y-liikkeelle ruveta suunnittelemaan voitelun vetoja, ei muutakun univerille hakemaan uusia liittimiä.
T:Juha
Hep :D :D
Mikäli rasvojen haluaa menevän sinne mihin haluaa ni vedä jokaselle rasvauskohteelle oma linja. T-haarat vähän niinku laiska ihminenkin, eli menee siitä mistä aita matalin ;)
Koneen pöydän kevennyskoneistukset ei oikeen aukea?? eikös massa ole työstökoneessa aina plussaa :-\ muutenhan se näyttää ihan koneelta ;D
Ketjuja vaikkapa:
movetec.fi, kabelschlepp
murri.fi, murrplastic ..onha niitä miljoona muutakin.
Saahan keventämällä periaatteessa kiihtyvyyttä lisää ja kun otetaan vaan oikeista kohdista materiaalia pois, niin vaikutus jäykkyyteen voi olla olemattoman pieni.
Tosi hieno kone kyllä tulossa!
Edelleen sitä mieltä että..
mikäli kiinalaiseen 500kg penkkisorviin laittaa 200g epätasapainoa 50mm etäisyydelle pyörimisakselin keskiöstä ja varvia 1500rpm niin kone alustoineen kulkee hitaasti, mutta varmasti kohden autotallin oviaukkoa ;D värinää ei saa kuriin kun massalla ..tai vaihe-eroltaan 180 astetta olevalla vastavärinällä vai mitenkä se nyt menikään ::) ..hah sorviin tasapainoakseli ;D
[
LainaaSaahan keventämällä periaatteessa kiihtyvyyttä lisää ja kun otetaan vaan oikeista kohdista materiaalia pois, niin vaikutus jäykkyyteen voi olla olemattoman pieni.
Ajattelin niinkuin ilkkahy kirjoitti mutta minusta myös noi poraukset myös jäykistää pöytää, myös oikeissa työstökoneissa
on pöydät hunajakenno periaatteella.
Lainaaeikös massa ole työstökoneessa aina plussaa
ttontsa Minusta näitten ompelukoneiden kohdalla ei voi puhua massasta, on aivan sama onko toi pöytä 60Kg vai 50Kg niin sillä ei ole vaikutusta värinään.
Minun koneen ongelmat on lähinnä tuolla ylärunkonpuolella lähinnä Y ja Z siellä siellä on pitkät kiinnitys pistevälit ja tuplasti enempi
kelkkoja aiheuttamassa välyksiä.
Värinää aijon lievittää laittamalla Kvartsihiekkaa runkon sisälle.
Muuten koneistaessa noita runkoja, oli toi yläosan urienajo huomattavasti onkelmallisempi värinoitten takia, ajoin ne molemmat omassa
käyttö asennossa.
T:Juha
ttontsa
Kiitti noista linkeistä kävin tänään hakemassa ketjun tuolta murrilta, kyllähän tollanen pienikin enerkiansiirtoketju
osaa maksaa kokonaista 55e päiden ja 18 KPl väliseinien kanssa.
Toi on muuten totta tossa rasvankulussa että helpoimman reitin etsii, mulla ei ole noissa kelkoissa rasvanippoja ja letkut on
yhtä pitkät ruiskulla kokeillin niin ainakin voiteli molemmat kelkat.
Laiskana miehenä en jaksa vetää noille kelkoille omia linjoja, vain kriittisemmät paikat on vedetty omilla linjoilla.
Olen suunnittelemassa pneumattista männillä tapahtuvaa voitelua aikareleellä niin siihen tulee 12 KPL mäntiä niin on siinä
ihan tarpeeksi tekemistä.
T:Juha
Ajattelisin itse että oikeasta paikasta materiaalia poistamalla voi saada kyllä kestävämmän rakenteen, jolloin saadaan rakenne joustamaan oikealla tavalla ja poistettua jännityshuippuja. Tilannetta jossa se varsinaisesti jäykistäisi rakennetta (eli siirtymät kuorman alla olisi pienemmät) en kyllä äkkiseltään osaa ajatella?
Ihan pikainen hatusta vedetty demonstraatio:
(http://img511.imageshack.us/img511/9743/levy.jpg)
Mikäli olen oikein ymmärtänyt niin siirtymät tuossa kevennetyssä kappaleessa on suuremmat riippumatta mistä kuorma tulee, miten suuri se on ja missä tukipisteet on.
No mäkin olisin ajatellu että olis parempi, mutta ei näköjään ole, en tiedä olisko pitkittäiset urat oleet paremmat
mutta tolleen oli kevennys nopein tehdä meni nopeasti kovametalli uuporalla.
Mutta tosiasiassa tällä ei ole merkitystä kun olin itse pöydän päällä painan noin 85Kg ei kello näyttänyt päästä kun noin 0.01mm
ja alumiinia tällä jyrsitään eiköhän se sen kestä.
T:Juha
Joo siis ihan periaatetasolla mietiskelyähän tämä tietenkin on. Luulen että alumiinia lastuttaessa erot tulee tässä tapauksessa ihan muualta kuin noiden teräsosien joustavuudesta, sillä onhan tuo runko varsin jykevän oloinen.
Mietiskelin aiemmin tänään että tuohon runkotyyppiin voisi olla suhteellisen helppo lisätä 2-akselia. Jos joskus pääsen rakentamaan toista konetta niin harkitsen kyllä saman tyyppistä runkoa.
Mihin sä ajatteli niitä lisä akseleita, ja älä tee samaa virhettä kun minä tein, tohon Y-akselille olis toi kuularuuvi pitänyt upottaa
syvemälle tonne sisälle X-akselin tavalla.
Nyt tulee se onkelma että on huono tehdä suojat kun tulee hammaspyörä eteen, täytyy tähä keksiä joku ratkaisu.
ilkkahy esimerkkin on oikein taipumat kasvaa, kun reiitetään levyä, mutta reiitetystä levystä voidaan tehdä paksumpi, kun massa on rajoittava tekijä ja tällöin saadaan jäykempi levy kuin ohut reiittämätön levy. Tosin itse tekisin sandwitch rakenteena tuon eli laittaisin kaksi levy joissa on upotuksia, niin ne upotukset vastakkain, jolloin levyn heikennetty kohta jäisi neutraali akselille, jossa ei ole jännityksiä tai sitten jotain kevyttä huttua kahden terästenväliin, joka kantaa vain leikkausvoimat.
Terve
Ainoa kappaletta jäykistävä tekijä on kaksi toisiinsa sidoksissa olevaa pintaa mahdollisimman kaukana toisistaan.
Olikohan vaikeasti selitetty. Ilkkahy:kokeileppa mitoittaa taipuma seuraavissa esimerkeissä.
KPL1: 200x60x10mm latta
KPL2: sama reijitettynä
KPL3: viimeisenä hunajakenno rakenne, pinnat 3mm vahvat hunajakenno ydin 10mm paksu, muuten sama mitoitus.
Mitoita hunakenno ydin siten että kappale tulee massaltaan samaksi kuin KPL1.
Millä näistä kappaleista on pienin taipuma.
Kiinostaisi ihan oikeasti.
En nyt väsyneenä ihan tajunnut miten pitäisi tehdä, mutta tässä silti neljän erilaisen kappaleen taipumat ja massat. Ulkomitat kaikilla on samat 200x60x10mm. Tuo oikeassa alalaidassa oleva kappale on muuten vasenta alalaitaa vastaava, mutta pintoihin on lisätty molemmille puolille 2mm paksut pinnat, joka tekee profiilista yli 10x jäykemmän (pinnat mahdollisimman etäällä neutraalitasosta). Itseasiassa tuo oikeanlainen hunajakennorakenne on melko jäykkä umpinaiseen latikkaan nähden jos vertaa että painoa on lähes puolet vähemmän.
(http://img16.imageshack.us/img16/4688/latikat.jpg)
Terve
Juu eli pinnat mahdollisimman kauvas neutraali akselista.
Sillä saa kappaleisiin jäykkyyttä.
V...u että paska homma eilen. Sorvasin pikkusorvilla yhtä putkea ja kuuma lastu suoraan silmään.
Sattu osumaan vielä pupillinkohtaan ja meni näkö hetkeksi.
Siihen tuli harmaa palojälki nyt onneksi ei enää näy jälkeä ja näkökin vähän parempi.
Kauko näkö puuttuu täysin. saa nähdä tuleeko takaisin.
Pientä päivitystä karanrunko ja Y-akseli voiteluputket, ja sähkökaappin tavaraa.
T:juha
Kävin tekemässä pneumatiikkasylinterinrungon, alapuolella kuvaa tarkka katsoja huomaa
että päällä on reikä.
Tämä on sen takia koska siitä tulee varsiläpi, oli pakko tehdä näin koska minulle tulee
kaksi eri jäähdytys tapaa.
Ensin ulkopuolinen jäähdytys neljällä suuttimella mitäkä on pallopäisiä, näitä saa kännettyä
haluttuun suuntaan.
Toiseksi karanläpijäähdytys tämä määräsi sylinterin mallin, varret porataan auki jotta neste
pääsee työkalun kautta terälle.
Kuvassa näkyy myös yksi BT30/ER32 pidin, Z pohjalevy on reikää täynnä voit nähdä 4KPL
ohjausholkkia näihin kara käy kuin nyrkki silmään.
Karaan tulee seuraavat ominaisuudet Öljyjäähdytys/voitelu virtaus vahdilla.
Laitoin myös piirrustuksen karan sisäreijästä, tästä täytyy taas pikku hiljaa jatkaa.
T:Juha
Moi
Pientä päivitystä projektiin,Ebay:sta karan servomoottoriohjaukseen paneeli.
Nyt sain muutettua parametrejä, vakiona oli 2000Kier/min vaihdoin 8000Kier/min .
Paikoillaan on kaikki servomoottorit, rajakytkimet+home X-Y liikkeille Z-liikkeelle on vielä
suunniteltava.
(//)
Täytyy ensiviikolla hakea lisää piuhaa niin pääsee jatkamaan, Z- rajat jos sais tehtyä
niin päsis kokeilemaan liikkeitä joka kelkalla.
T:JUha
Ei saa vielä tällä viikollakaan kaikkia akseleita kuntoon, ei ollut liikkeessä
kaikkia tarvikkeita menee ensi viikkoon.
Jotain sain kuitenkin aikaan, laitoin kaikki limitrajat ja homerajat kuntoon.
Kokeilemaan pääsin vain X-akselilla, ja tulos ihmetyttää ajoin nopeudella 1230mm/min
20 Kertaa tulos heittoa 0.005mm, mihin tarvitsen encoderin ideksipulsia jos raja on näin tarkka?.
Kuvat rajasta ja isoin ja pienin heitto.
T:Juha
Moi ajattelin laittaa x-suojauksesta pari kuvaa, omasta mielestä helppo ja halpa
perustuu painovoimaan.
Hieno kone tulossa! minkälaisella koneella valmistat osia? vaatii kuitenkin melko pitkät liikkeet.
Tähän olen valmistanut Tos merkkisellä cnc aarporalla, liikkeet siinä on X 3.5m Y2m Z1.250m ja W0.8m.
Nykyään olen CNC lattijyrsinkoneella, siinä ei ihan heti lopu liikkeet kesken. X12m Z4m Y-pinoli 1.5m keskellä 3.5m kääntopöytö.
Olen kokeillut ajaa tällä pikku cnc-koneella,(väliaikainenkara) 6mm kovametalli tappi 1mm rampilla happoseenteräkseen ihmeesti jaksaa toi
0.83w servomoottori vetää yllätyin itsekkin.
Lainaus käyttäjältä: Juvan - 05.03.16 - klo:14:05
Tähän olen valmistanut Tos merkkisellä cnc aarporalla, liikkeet siinä on X 3.5m Y2m Z1.250m ja W0.8m.
Nykyään olen CNC lattijyrsinkoneella, siinä ei ihan heti lopu liikkeet kesken. X12m Z4m Y-pinoli 1.5m keskellä 3.5m kääntopöytö.
Olen kokeillut ajaa tällä pikku cnc-koneella,(väliaikainenkara) 6mm kovametalli tappi 1mm rampilla happoseenteräkseen ihmeesti jaksaa toi
0.83w servomoottori vetää yllätyin itsekkin.
Heh, Bridge millä duunissa nakertelen on aika ompelukone noihin verrattuna :D pieni se onkin, x liike 500..
No saahan silläkin tehtyä pikku koneen, on se parempi kun ei olis konetta ollenkaan.
Tossa mun pikku koneessa on muuten X- liike 650mm Y-450mm Ja Z- 200mm
Moi
Tuli koneistettua vestirautoja 8kpl kiilateräksestä olikohan 11x18 , käytin kovametallitappia 8mm video
youtubessa haku cnc mill vesti jos kiinostaa.
Sitten kysymys toimisko tällainen järjestelmä voiteluun, ilmatiivissäiliö mihin yläpuoleta johdetaan esim 2Bar:in paine.
Sitten alapuoleta lähtee solenoidinkautta jakotukkiin, missä on 9 voitelupistettä joissa kussakin solenoidi.
Tätä ohjattaisiin Arduinopiirillä, olisko järkevää ?
Olisko kellään tidossa mistä sais 0.1-0.2mm rosterilevyä leveys 430mm pituus 1000mm
Rakensin pikkukoneeseen tuon voitelun niinkuin suunnittelit, paitsi tein jakotukin, missä on ruuveilla kuristettavat kanavat. Virtauksen säätö oli helppoa tehdä, kun käytti pientä paineilmaputkea, joissa painettavat liittimet. Putken päästä vaan katsoi säädettäessä, että öljyä tulee hiukan.
Taisin rakentaa systeemin siten, että kun kara käynnistyy, säiliö paineistetaan. Hienompihan tuo sinun systeemisi olisi, mitähän maksaisi nuo solenoidit?
Eikös lineaarikelkka pärjää ilman voitelua?? Ainakin oikeat koneet pärjäilee, jopa japanilainen. Eli rasvanipat ja silloin kun muistaa. Myös kuularuuvit.
2 Bar kuulostaa pieneltä paineelta. Venttiilit kuulostaa fiksulta. Jos siis tuollaista järjestelmää kaipaa. Mahtaisko auton suutin toimia öljyllä... Maailma on pullollaan kyseisiä tuotteita.
Moi
Mun tapauksessa ei pääse rasvaamaan kun on kaikki suojat paikoillaan, omassa kokeilussa öljy voitelu on
parempi toimii paljon pehmeämmin.
Katsoin tuolta aliexpressissä solenoidiventiilit 2tie 12$ /kpl eli tulis noin 120$ hintaa.
Tossa Tercossa, jossa on prismat, ei ollut minkäänlaista voitelua, siihen rakensin.
Brotherissa on kuulat, siinä on rasvanipat.
Joutui alennusventtiilillä laittamaan aika pieneen paineen, jotta sai säädettyä öljyntulon.
Eipäs olekkaan solenoidiventtiilit hinnankiroissa:
http://www.ebay.com/itm/321756279077 (http://www.ebay.com/itm/321756279077)
Toi on vielä halvenpi mitä mä löysin täytyy visiin tilata tuolta.
Tossa mun videossa mikä on youtubessa niin siinä hyvin kuulee kun Z akselin suojat hakkaa toisiaan vasten.
Pitää laittaa niitten väliin muovilistat niin loppuu räminä on oikeesti vielä kovenpi kuin tossa videossa.