CNC-Harrastus

CNC-KONEEN SUUNNITTELU, RAKENTAMINEN JA TESTAUS => Ohjausjärjestelmän suunnittelu ja rakentaminen => Tehoasteet ja moottorit / Askelmoottoritekniikka => Aiheen aloitti: -j- - 01.05.12 - klo:22:26

Otsikko: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: -j- - 01.05.12 - klo:22:26
Mistähän kannattaisi hakea vikaa kun konetta vaivaa y-akselin krooninen askelhukka? On vaihdettu moottoreita, lisätty 3:1 alennusvaihde jne. Kuitenkin edelleen ajettaessa esim. 6x edestakaisin noin 150mm liike heittokelloa vasten, siirtyy nollapiste 0,05-0,4mm. Siirtymä on siinämielessä looginen että sen saa käsiajolla härnättyä takaisin nollille. Kummallisinta on se että mitä hitaammin ajaa, sitä enemmän hukkuu askelia. Jotenkin tuntuu että tuo gecko G540:n 1/10 mikroaskellus vie motista voimat. Täydellä nopeudella jaksaa työntää 120 kiloista ukkoa epoksilattiaa pitkin jotta tennarit savuaa. Nyt olis hyvät nauvot tarpeen, alkaa olla konstit vähissä :'(
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: Maukka - 02.05.12 - klo:07:04
Yksi syy voi olla tietokoneessa ja tai printteri portissa joka ei ehdi/pysty kaikkia askeleita laskemaan / lähettämään..
Onko printeri portin asetukset oikein, bios epp mode.
Saako gecko:sta askellusta säädettyä koko askellukselle?
Kannattaa kokeilla pienemmällä askelluksella tai koko askelluksella että hukkaako askelia sitten.
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: -j- - 02.05.12 - klo:08:08
Asetukset ovat oikein. Kaksi muuta akselia on presiis tarkkoja eli eivät sekoa askelissaan. Tuo perhanan gekko on käsittääkseni kiinteästi moodattu tuolle "morfiselle" 1/10 askellukselle eli se vaatii jotakin korkeampia voimia jos sitä rupeais modaamaan. Tässä vaan mietityttää että uskaltaisiko gekon y- ja a akselit kytkee sarjaan ja ohjata molempia y-akselina. Saisi enemmän virtaa läpi ja vois käyttää nema34 mottia väkevämmillä väännöillä.
Muussa tapauksessa pitäänee vaihtaa y:lle erillinen ohjain joka kestää isommat virrat. Jotenkin musta alkaa tuntumaan että toi perkuleen motti on pieni. Pyörittää se sentään kahta 1100mm pitkää 1610 kuularuuvia jotka on synkattu peräpäistään at10 hammashihnalla yhteen.  -Mutta kun... esim.1800mm/min sitä voimaa on ihan saakelisti. No, noilla mikrostepeillä oli vissiin vaan 20% jäljellä :(
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: Kremmen - 02.05.12 - klo:08:24
Jos motissa tuntuisi kuitenkin olevan sitä voimaa, niin eihän vaan ole mahdollisuutta, että se resonoisi jossain vauhdissa?
Pystytkö testaamaan niin, että ajat liikesarjan jollain hitaahkolla nopeudella ja sen jälkeen sama mutta niin, että pöydällä on runsaasti (kunnolla kiinnitettyä) kuormaa?
Jokainen systeemihän voidaan mieltää massan, jousen (jouston) ja vaimentimen (kitkan) muodostamaksi systeemiksi jolla on massasta ja joustosta riippuva ominaisvärähtelytaajuus. Askelmoottorien ikävä piirre on löytää noita resonansseja ja hukata askelia jos toiminta sattuu resonanssin alueelle. Autohan on juuri tällainen systeemi ja kaikki tiedämme mitä tapahtuu kun ajaa hiekkatiellä nimismiehen kiharaan sopivaa vauhtia. Kaikki irtokama alkaa elää omaa elämäänsä ja kojelaudasta löytyy ihan uusia narinoita jne jne. Sama ilmiö.
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: -j- - 02.05.12 - klo:09:07
Tota mää vähän oon kanssa pelännyt. Noi kuularuuvit on niin pitkät läpimittaansa nähden että jos ne pirut joustaa. Ja kun siellä perärässä on vielä n.50mm läpimittaiset aluhihnapyörät vauhtipyörinä. Jos tässä on syy, onko mitään tehtävissä?
Tuosta gekosta olen säätänyt sitä trimmeriä jolla saadaan resonanssia pois. Kun säätää ihan persiilleen->jurisee kunnolla->isompi heitto. Kun hakee sellaisen kohdan missä motti menee "sukkasillaan" on kaikkein tarkin.  Jos taas säätää gekon "pitovirranrajoittimen" (joka on tällähetkellä potikka) ylivirralle, menee huonompaan suuntaan. Samoten käy jos laittaa alakanttiin.  Niin, mottinahan on tällähetkellä nelipiuhainen 57BYGH56-401A. Käyttöjännite noin 50v.
Konetta on koitettu ajaa aika väkevälläkin kuormalla ja tosiaan tyhjillään, mutta aina samat vaivat. Tötterö painaa about 150kg, pitäiskö valaa rungon alahäkin sisään betonikönni ;)
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: mpr - 02.05.12 - klo:11:11
Ookko kokeillu vaihtaa x-akselin hilut y:lle tällä sais pois suljettua ohjain / moottori viat.
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: -j- - 02.05.12 - klo:11:24
Moottoreita on kokeiltu pariakin eri sorttia, parani muttei korjaantunut. Samalla toki lisättiin tuo planeettavaihde kun vääntö pieneni. Oli alunpitäen liian isolle jännitteelle tarkoitettu motikka. Ohjarista ei ole toki toista porttia koklattu, mutta tarvii testata. -Jotenkin musta vaan yhä tuntuu että sen saaklarin mikrosteppauksen kun sais tapettua gekosta, homma olis ok. Kokoaskeleellakin tulee 600p/r ja vaikka ruuvi on 10mm nousulla, kyllä tarkkuus puutöihin riittää. Kun ne johteetkaan ei ole kuin 0.07mm tarkkuuteen säädetty.
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: Miguel- - 03.05.12 - klo:08:35
Eli veto menee näin: Moottori -> hihnavälitys -> 1. kuularuuvi -> hammashihna eri päässä, kuin moottori -> 2. kuularuuvi? Tällaisella järjestelyllä saadaan vetojärjestelmään aika monta värähtelijää sarjaan..
Jos näin, niin kannattaisi yrittää saada hammashihna samaan päähän, kuin moottori ja laittaa välikiristimiä tms. hihnalle jakamaan hihnan pituutta. Tai sitten laittaa motille oma hammaspyörä ja laittaa se hammashihnan keskelle tai siitä kahdella hammashihnalla ruuveille.
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: -j- - 03.05.12 - klo:09:09
Eli näin: moottori (1,95Nm)  ->planeettavaihde 3:1-> kuularuuvi (1610)->hammashihna (AT10)->kuularuuvi.
Tämä hassu kombinaatio on yllättäen oman kehittelyn tulosta. Koneen suunnittelun lähtökohtana käytettiin saksalaista TRONia jossa oli molempien ruuvien päissä moottorit ja lisäksi ruuvit peräpäistään hihnalla yhdessä. Jotenkin vierastin tuota tuplasynkronointia ja päädyin tällaiseen ratkaisuun.
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: Kremmen - 03.05.12 - klo:12:21
Tuossa kuullostaa olevan sen verran pitkä voimansiirto että systeemin mekaaninen resonanssitaajuus saattaa olla vaarallisen alhainen. Eikö olisi mitenkään mahdollista vetää kuularuuveja samasta päästä jolloin resonanssitaajuus luultavasti kaksin-nelinkertaistuisi?
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: -j- - 03.05.12 - klo:13:20
Jos ongelmasta ei millään muulla konstilla päästä eroon, toki sitten on pakko muuttaa vetoa.
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: Kremmen - 03.05.12 - klo:14:57
Aina on valitettavasti olemassa se riski, ettei tuo muutos sitten kuitenkaan auta jos syy lopulta onkin muualla. Toisaalta jousto voimansiirrossa + massiivinen kuorma on tappava yhdistelmä.
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: saulij - 03.05.12 - klo:18:01
Kannattaa kokeilla pudottaa hieman kiihtyvyyttä.  Saattaa kiihdyttäessä hukata jonkun mikroaskeleen. Jos Y-akselin massa on suurempi kuin muiden, sille pienempi kiihtyvyys.
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: -j- - 03.05.12 - klo:18:32
Ramppeja on sahailtu suuntaan jos toiseen ja hassuinta on se, että kun ramppi on niin lyhyt että randomisti jurahtaa, on kone tarkin. Tosi loivalla, mummu hangessa-tyyppisellä rampilla sekoo eniten. Eli mitä hitaampi vauhti, sitä pahempi heitto :-\
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: ttontsa - 03.05.12 - klo:19:07
Ootkos tehny diaknostiikan eet annat kaiken muun olla ennallaan, mutta vaihdat y akselin moottoripiuhat x akselin moottorille ja ajat y:tä x:nä? Erotteludiaknostiikkana kuseeko mekaniikka, elektroniikka vai softa vai looginen aivopieru jossain välissä.
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: -j- - 03.05.12 - klo:22:03
Ei ehditty tänään tuota testaamaan. Kaikki muu on kokeiltu jo pariinkin kertaan. Jos huomenna vielä kokeilis akseleita ristiin ja jonsei toimi, niin kelkon täyttöön koko p*skakasan. Toista vuotta sen kanssa on teurottu ja kaikki rahat siihin hakattu. -Vaan taitaa olla parempi hankkia kiinankone tilalle ja niellä ylpeytensä.
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: SakkeP - 04.05.12 - klo:06:11
Joskus olen nähnyt noita resonansseja tapettavan lisäämällä vauhtipyörää suoraan
moottorin akselille.  Jos moottorin toisessa päässä on akselinpäätä näkyvissä niin
olisi aika halpa kokeilla sopivan rautamötikän pulttaamista siihen.
Max. kiihtyvyys saattaa vähän hidastua mutta jotenkin vaikuttaisi että voiman puute
ei kuitenkaan ole suuri ongelma jos se nopeilla rampeilla toimii paremmin kuin hitailla.
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: ttontsa - 04.05.12 - klo:08:22
Y:lle arceurotradelta tahi damencnc:ltä 6.5 tai 12Nm moottori...kunnolla ampuuu yli ni askelet toteutuu ja runko myötää resonanssivoimista 8)
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: -j- - 04.05.12 - klo:09:05
Moottorin akselille ei saa vauhtipyörää kiinni.
Tokihan siihen voi ympätä vaikka kuinka väkevän motin, mutta sitten menee kaikki powereita myöden uusiksi.         -Siihen leikkiin en lähde.   Toisaalta jos nytkin portaalin ja rungon välissä silppuaa mäntyisen jalkalistan, minun pässillä logiikallani voiman pitäisi riittää.  Tuntuu käsittämättömältä miten jollakin juutuubissa esiintyvällä vanerista kyhätyllä, lähinnä potkukelkkaa muistuttavalla jenkkivehkeellä saa tarkan jäljen ;) 
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: saulij - 04.05.12 - klo:17:37
Ei kannata vielä verkonpainoksi laittaa, kaikkiin ongelmiin yleensä löytyy jonkinlainen ratkaisu.

Mielestäni kaikki viittaa mekaaniseen ongelmaan. Tähän asti kuulemani ja omien vähäisten  kokemuksien mukaan Geckossa ei ole vikaa. Et ole kertonut tarkemmin koneen rakenteesta, mutta arvaan, että on portaali rakenne. Onko hihnavälityksessä hihnan kireys oikein, millainen kiristin? Mikä hihna? Millaiset johteet? Onko runko/Y-akselin rakenne riittävän jäykkä? Kuvat voisivat helpottaa ongelman ratkaisussa.
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: -j- - 05.05.12 - klo:10:10
-Joop, eilenehtoolla pähkäilin taas ongelman kanssa muutaman tunnin ja nyt näyttäis siltä että erotusdiagnostiikka alkaa tuottamaan tuloksia. Vika ei ole mekaniikassa, siitä olen ihan saletissa.  Miten tämä sitten selvisi? No, nollasin testin alussa tietty koneen ja ajoin y-aksilan nollaan. Tarkistin että heittokello joka nojaa portaaliin on nollassa. Piirsin y-moottorin aksilaan tussilla viirun siten että se ylettyy laakerin ulkokoolille asti. Irrotin moottorin alennusvaihteineen rungosta ja laitoin jakkaralle. Starttasin ohjelman jota on hierottu koko ajan. Nyt kun kone toimii ns. softarajoilla ja (pitäis)ajaa ittensä ohjelman jälkeen 0,0,80 asemaan, pitäisi ohjelman ajon jälkeen  tussimerkkien olla tismalleen linjassa, eikö?  -No ekalla ajolla heitti jotakin 90 astetta, toisella 30, kolmannella 180 jne.  Eikä pitäisi olla enää voimasta kiinni ;)
Se on perkules vaan sellanen juttu että kun ton meitin linuxin on värkkäillyt it-alan insinööri, on kovin hankala tällasen pösilön sepän alkaa neuvomaan vesilintua uimisessa. -Vaikkakin asiaa olen sattuneesta syystä kaikenaikaa epäillyt. Tässä ohjauksessa rakentamisessa on kokoajan ollut sellainen "tietynlainen" trendi. 
Kaivelin kaverille netistä linkkejä koskien kaikenmaaliman stepgenejä ja -lenejä  kera exel-laskureiden ja kysyin onko arvot näiden mukaan haettu? -Juu ei ihan, oli vastaus!
-Katotaan mitä tämä päivä tuo tullessaan...
Otsikko: Vs: Askelhukan syyt?
Kirjoitti: -j- - 06.05.12 - klo:11:09
-Siitä eilisen saldosta... -Kahdeksan tuntia konetta hierottiin kohilleen ja lopputulos oli seuraava: Pulssisuhteet gekolle ihan persiillään, pulssi väärän kätinen (nyt active high). Base perioodit pielessä pahasti, johtuen kaikenmaailman ylimääräisistä operaatioista joita kone touhusi pulssituksen ohessa. Nyt se on kuin jokkisvolkkari, ei valvo edes prossun lämpötilaa :P -> latenssit tippui kahdeksastakymmenestätuhannesta kolmeentoista tonniin. Nopeutta tuli yli puolet lisää, ollen nyt vaatimattomat 3000mm/min. Vielä kun saadaan tuohon pc:hen pci-laajennuspalikka, voidaan ulkoistaa näytönohjain niin avot. Tuon aaeonin teollisuuspeeceen ja linuxin yhteiselo ei ole aina ihan yksioikoista näemmä.
-Niin, se tarkkuus... lähentelee neuvostoliittolaista herätyskelloa, ohjelmia sahattiin pari tuntia ja askelheitto +-0. Rungosta tulee satunnainen satku suuntaan eli toiseen mutta enköhän opi sen kanssa elämään.
Siispä:  Kiitos kaikille teille jotka autoitte ongelmassa ja näin osoititte aitoa kiinnostusta sätöstyksiäni kohtaan ;D On hienoa huomata että maailmassa on vielä ihmisiä jotka haluavat auttaa!
PS: Voin laittaa jokusen kuvankin rakkineesta jossakin vaiheessa kunhan saadaan sitä hiukan siistittyä.
-j-